Halaman

15 August 2012

Kekangan sukan berprestasi tinggi : Ibni

Oleh: Aida Abd Rahman
Sebagaimana umum mengetahui, Terengganu memberi tumpuan khusus terhadap bidang sukan dan terbukti sudah berjaya menjelmakan banyak kejayaan di peringkat negara serta antarabangsa.

Kejayaan paling membanggakan apabila Terengganu mengekalkan kejuaraan Sukma buat kali keempat berturut-turut pada temasya ke-15 bulan lalu, di Kuantan, Pahang.

Pun begitu, di sebalik kejayaan luar biasa yang diraih oleh sebuah negeri yang mempunyai jumlah penduduk yang kecil berbanding negeri lain, malah kumpulan yang mengamalkan budaya sukan turut jauh lebih kecil itu, hakikatnya masih terdapat banyak kekangan dalam kemajuan bidang itu.

Timbalan pengarah Majlis Sukan Negeri Terengganu, Encik Ibni Amin Busu, berkata jumlah atlet muda yang berbakat juga kecil dan untuk maju dalam banyak sukan merupakan satu cabaran cukup besar.

“Oleh itu, pemilihan sukan tertentu bagi dimajukan menjadi platform meraih lebih banyak kejayaan di peringkat tertinggi, malah pada masa yang sama mengurangkan perbelanjaan.

“Walaupun pemilihan sukan itu bukanlah merupakan satu perkara yang menyulitkan tetapi kemampuan persatuan sukan kebangsaan serta ahli-ahli gabungan perlu diberi perhatian sewajarnya. Tanpa persatuan sukan yang kukuh dan efisyen, pemilihan sukan-sukan sebagai sukan teras berprestasi tinggi tidak akan memberi makna.

“Sehubungan itu, tindakan yang sesuai perlu dipertimbangkan untuk membolehkan persatuan sukan dan ahli gabungannnya di susun semula agar dapat memainkan peranan bersama-sama dengan MSNT bagi memajukan sukan berprestasi tinggi ini,” katanya kepada Teganukita, baru-baru ini.

Encik Ibni berkata demikian sebagai mengulas laporan Pelan Induk Pembangunan Sukan 10 Tahun Negeri Terengganu yang membentangkan cadangan program pembangunan sukan jangka panjang negeri bagi tempoh 2010 hingga 2020.

Beliau berkata, pendekatan latihan yang saintifik berasaskan sains sukan sejak peringkat asas lagi terbukti sebagai satu keutamaan dalam memajukan sukan berprestasi tinggi.

Walau bagaimanapun, katanya situasi itu tidak berlaku disebabkan kekurangan jurulatih dan pegawai sains sukan di peringkat akar umbi.

“Khidmat sokongan sains sukan meliputi sokongan psikologi, amalan pemakanan, latihan kekuatan dan sebagainya hanya dapat dilaksanakan di peringkat pusat iaitu di Institut Sukan Negara, sedangkan tidak terdapat khidmat sokongan itu di peringkat akar umbi,” katanya lagi.

Pada masa yang sama, beliau berkata negeri kita sudah pun mempunyai kemudahan sukan bertaraf dunia yang mencukupi dan keperluan adalah lebih kepada memastikan pengurusan dan penyelenggaraan kemudahan ini diselenggara dengan baik supaya terus dianggap sebagai bertaraf dunia.