Halaman

17 August 2012

MB, isteri ubat duka 750 pesakit HSNZ

Oleh: Aida Abd Rahman

Kedukaan 750 pesakit yang sedang menerima rawatan di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu sedikit terubat apabila dikunjungi pemimpin utama negeri, hari ini.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said dan isteri, To’ Puan Seri Norliza Mahmud meluangkan masa kira-kira dua jam untuk melawat sambil beramah mesra dan menyampaikan sumbangan hamper kepada seorang demi seorang pesakit berkenaan.

Seorang pesakit, Mohd Shahir Mohd Sufian, 20, dari Kampung Telaga Mengkudu, Kuala Terengganu, berasa teruja dan gembira kerana pertama kali menerima kunjungan Menteri Besar selepas kali ketiga dia dimasukkan ke HSNZ termasuk kali ketiga sejak lapan hari lalu.

“Saya gembira dan desas-desus mengatakan Menteri Besar akan mengunjungi pesakit di sini rupa-rupanya betul.

“Kunjungan ini sedikit mengubat duka ketika di kalangan kita sedang sibuk membuat persiapan hari raya. Bagaimanapun saya bersyukur kerana mungkin dapat pulang berhari raya di rumah pada Sabtu ini,” kata pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam itu lagi.

Sementara Ab Samat Abd Rahman, 56, yang terlantar di HSNZ sejak sebulan lalu akibat penyakit hati, paru-paru dijangkiti kuman serta tulang pinggul haus sedikit ceria apabila dikerumuni pelawat khususnya Dato’ Seri Haji Ahmad yang meluangkan masa menziarahinya sambil bertanya perkembangan kesihatannya.

Guru Sekolah Menengah Agama Sultan Zainal Abidin yang dijaga sepenuhnya oleh isteri, Maziah Che Daud, 47, bersyukur kerana mempunyai pemimpin yang prihatin serta sanggup meluangkan masa melawat golongan yang kurang bernasib baik sepertinya, apatah lagi pada musim semua umat Islam sedang sibuk menyambut hari raya beberapa hari lagi.