Halaman

17 August 2012

Aidilfitri penuh makna bagi makcik Nipis

Oleh: Suriati Ali

“Aidilfitri tahun ini amat bermakna kerana impian untuk memiliki bekalan air bersih dan elektrik sudah tercapai hendaknya.

“Sempurna segala urusan harian seperti mandi, membasuh pakaian dan mengambil wuduk selepas pihak berkaitan tampil memberi kemudahan itu,” katanya seorang warga emas yang cacat penglihatan, Nipis Hasan 67, dari Kampung Kubang Padang, Marang.

Katanya, sebelum ini, nasib baik ada jiran dan sepupu yang sudi menghulurkan bantuan dengan menakung air dalam baldi setiap kali didapati kosong.

“Jika tiada yang membantu, sudah tentu pengerakan saya terbatas dan sukar untuk melakukan kerja-kerja harian seperti memasak dan membasuh pakaian,” katanya yang tinggal seorang diri kerana tidak pernah berkahwin.

Sepupu yang juga jiran Nipis, Esah Ismail, 47, berkata dia terharu kerana Syarikat Air Terengganu dan Tenaga Nasional Berhad sudi membantu makcik Nipis dengan menyalurkan kemudahan itu secara percuma.

“Makcik Nipis sudah lama mengimpikannya kerana berasa sukar untuk menguruskan diri dan melakukan tugasan harian tanpa kemudahan itu,” katanya ketika ditemui pemberita selepas Program Jalinan Kasih bersama Satu, di rumahnya semalam.

Hadir sama, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun), Alor Limbat, YB Alias Abdullah dan Ketua Pegawai Eksekutif, Haji Husain Embong,

Haji Husain berkata Syarikat Air Terengganu Sdn Bhd (Satu) bukan saja bertanggungjawab sebagai operator membekalkan keperluan air bersih ke seluruh Terengganu, malah prihatin dan mengambil cakna terhadap mereka yang kurang bernasib.

“Pihak kami terpanggil membantu seorang warga emas yang cacat penglihatan, Nipis Hasan, 7, yang hidup bersendirian di Kampung Kubang Panjang, Kuala Terengganu dengan memasang paip dalaman serta membekalkan air bersih,” katanya.

Katanya, kerja-kerja yang dijalankan kakitangan Satu itu merupakan antara Program Jalinan Kasih di mana sentiasa bersedia membantu mereka yang hidup dalam kedaifan.
“Saya yakin apa yang dilaksanakan ini mampu mengembirakan makcik Nipis untuk menguruskan kehidupan harian terutama apabila menjelang hari raya nanti.

“Selepas ini tidak perlu lagi bersusah payah meminta bantuan jiran untuk menghantar air untuk tujuan tertentu seperi mandi, mengambil wuduk dan membasuh pakaian,” katanya.

Katanya, Program Jalinan Kasih akan diteruskan sekiranya masih ada masyarakat yang kurang berkemampuan menyambung bekalan air ke rumah masing-masing.

“Mereka yang terpilih untuk menerima bantuan ini adalah terhad dan setiap permohonan akan diteliti terlebih dahulu bagi mengelak penipuan,” katanya.