Halaman

17 August 2012

Derma darah waktu malam di Hospital Besut



Oleh: Mohammad Ishak 

Walupun berpuasa tetapi bukan menajdi penghalang kepada umat Islam untuk menderma darah kepada tabung darah di hospital negeri ini.

Semangat ingin berbakti dan beramal pada bulan mulia ini dibuktikan oleh penderma darah daerah Besut apabila mereka tanpil menderma darah masing-masing kepada tabung berkenaan yang kini memerlukan lebih banyak darah untuk kegunaan pesakit.

Seramai 50 penderma tanpil secara sukarela menyertai kempen derma darah anjuran Unit Tabung Darah Hospital Besut (HB) yang diadakan di hospital berkenaan malam semalam.

Penderma terbabit datang menderma darah selepas selesai menunaikan solat tarawih di surau dan masjid masing-masing kerana pada Ramadan umat Islam tidak dapat melakukan aktiviti itu pada siang hari.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna negeri, Dr A. Rahman Mokhtar berkata, pihak unit tabung darah kini memerlukan lebih banyak keperluan darah untuk kegunaan hospital selain dijadikan simpanan ketika berlaku kecemasan.

Katanya, selain di hospital unit berkenaan juga mengadakan kempen secara meluas di 10 masjid terpilih seluruh Kuala Terengganu. Kempen yang dijalankan pada sebelah malam itu, antaranya membabitkan Masjid AL-Muktafi Billah Shah, Masjid Wakaf Tembesu, Masjid Rhusila, Masjid Pengadang Baru, Masjid Universiti Sultan Zainal Abidin dan Masjid Instep.

“Pihak kami mengakui pada bulan Ramadan seumpama ini, penderma darah daripada masyarakat Islam berkurangan kerana tidak dapat menderma pada siang hari.

Katanya pada setiap kempen diadakan purata hanya 30 hingga 50 penderma saja yang tampil untuk menderma berbanding 80 hingga 100 penderma pada hari biasa.

Selain itu,katanya, unit berkenaan juga mengadakan kempen di pusat-pusat komuniti yang menjadi tumpuan ramai untuk menggalakkan masyarakat bukan Islam turut menderma.

“Walaupun Unit Tabung Darah belum menghadapi masalah kritikal kekurangan darah, tetapi ianya perlu mempunyai simpanan untuk menampung jika berlaku kecemasan yang memerlukan darah yang banyak,” katanya.

Beliau berkata, apabila menjelang perayaan statik kemalangan jalan raya meningkat dan ada yang mengalami kecederaan teruk dan memerlukan bantuan daerah segera.

Dr A Raahman berkata, pada masa ini unit tabung darah tersebut memerlukan kira-kira 1,000 hingga 1,200 pain darah sebulan untuk membantu kes pesakit.