Halaman

11 January 2013

AMANAT KEDUA HADI AWANG: HAK BUKAN ISLAM DIIZINKAN MENJADI RAKYAT TETAPI TIDAK BOLEH JADI PEMERINTAH, ORANG ISLAM SAHAJA BOLEH JADI PEMERINTAH, KERAJAAN DAN PEMIMPIN.


(Sila Klik Gambar)

Selepas Amanat Haji Hadi yang mengkafirkan orang Umno, satu lagi ucapan Presiden Pas, Dato’ Seri Haji Hadi Awang yang bersifat hukum dapat dikesan iaitu beliau menegaskan bahawa orang bukan Islam tidak layak menjadi pemimpin atau pemerintah.

Kenyataan ini dengan jelas bermakna sekutunya dalam pakatan DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang bukan Islam tidak berhak menjadi pemimpin atau kerajaan jika diberikan mandat.

Ucapan berkenaan yang diperolehi dari rakaman ucapan asalnya berbunyi: “Hak orang Islam dalam Negara Islam bukan sahaja dia boleh jadi rakyat tetapi dia boleh jadi pemerintah, boleh jadi kerajaan, boleh jadi pemimpin tetapi hak bagi bukan Islam dalam Negara Islam boleh diizinkan untuk menjadi rakyat tetapi tidak boleh jadi pemerintah”.

Kita tidak tahu samaada orang-orang bukan Islam menyedari atau tidak penegasan Haji Hadi yang jelas dan nyata meletakkan taraf orang bukan Islam hanya sebagai rakyat sahaja dalam negara ini.

Persoalannya, bila Pas bersama pakatan menujuPutrajaya, bagaimanakah kedudukan orang bukan Islam yang menurutPresiden Pas itu hanya layak menjadi rakayt biasa sahaja bukan pemerintah.

Pemerintah yakni kerajaan sudah pastilah membabitkan barisan kabinet. Apakah hanya orang Islam dalam DAP dan PKR dan komponennya sahaja boleh dipilih menduduki barisan pemerintah/kabinet?

Apa akan jadi kepada Lim Kit Siang,Lim Guan Eng, Karpal Singh, R.Sivarasa dan lain-lain bukan Islam.

Sanggupkah mereka menjadi rakyat biasa sahaja kerana mereka bukan Islam? Persoalannya juga bagaimana dengan pakatan bersama dan Buku Jingga yang telah ditandatangani bersama oleh Haji Hadi (Pas), Anwar Ibrahim (PKR) dan Lim Kit Siang (DAP) bagi menuju Putrajaya?

Apakah orang-orang bukan Islam samaada dalam DAP dan PKR menyedari atau tidak tentang penegasan Haji Hadi itu yang jelas menafikan hak mereka?

Kalau sekiranya Haji Hadi dan Pas tidak menarik balik kenyataannya tentang ketiadaan hak bukan Islam untuk menjadi pemerintah/kerajaan bermakna mereka hanya berpura-pura dalam pakatan pembangkang yang disebut pakatan rakyat itu.

Tetapi jika beliau (Haji Hadi) menarik balik kenyataan yang dibuat bermakna hukum Islam boleh diubah-ubah sesuka hati sedangkan hukum Islam tidak boleh diubah-pinda.

Rakyat Malaysia yang bukan beragama Islam seharusnya perlu dimaklumkan secara jelas dan menyeluruh oleh pihak pihak supaya tidak menimbulkan kekecohan, konflik dan perbalahan jika sekiranya rakyat memberi mandat kepada pakatan mereka ini.