Halaman

10 January 2013

Bantuan persekolahan RM100 akan dibayar minggu depan

Oleh: Kamarudin Mat Akib 

Bantuan persekolahan RM100 bagi setiap pelajar sekolah menengah dan rendah di seluruh negara akan dibayar pada 15 Januari ini (minggu depan) bagi membantu keluarga berpendapatan rendah dan sederhana menguruskan persekolahan anak masing-masing.

Ini merupakan kali kedua Kerajaan Pusat menyediakan peruntukan khas kewangan bagi membantu rakyat, tanpa mengira ideologi dan fahaman politik, demi bagi membantu anak-anak di bangku sekolah.

Bagi tujuan tersebut Kerajaan Pusat akan membelanjakan RM540 juta bagi membiayai bantuan kepada 5.4 juta pelajar seluruh negara.

Tahun lalu, boleh dikatakan hampir kesemua pelajar yang layak mengambil bantuan tersebut di sekolah masing-masing, termasuk pelajar yang ibu bapa mereka memaki hamun dan mencaci pemimpin Kerajaan Pusat.

Malah, ibu bapa yang menjadi penyokong kuat pembangkang juga tidak segan silu untuk berjumpa dengan guru kelas anak masing-masing bagi mengambil bantuan tersebut.

Pemimpin Kerajaan Pusat, khususnya Perdana Menteri, Dato’ Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak berfikir siang dan malam untuk merangka program-program yang boleh memberi kesejahteraan kepada rakyat, khususnya bagi golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

Banyak sudah program yang diperkenalkan beliau sejak menerajui pentadbiran negara, teramsuk bantuan persekolahan sebanyak RM100 bagi setiap pelajar.

Sepatutnya rakyat negara ini berterima kasih kepada pemimpin Barisan Nasional (BN) khususnya Perdana Menteri yang sentiasa prihatian terhadap nasib mereka, bukannya ‘mengigit tangan yang memberi’.

Islam sendiri menyarankan umatnya supaya bersyukur dengan nikmat dan rahman yang diberi oleh Allah kepada mereka dan berterima kasih kepada mereka yang memberi bantuan.