Halaman

12 March 2013

Umno kukuh dan kekal teguh

Oleh: Suriati Ali 

 Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan Umno kukuh dan kekal teguh dalam memperjuangkan hak dan kebajikan rakyat di negara ini..

 Katanya, pihaknya ada membentuk semula Umno, namun masih parti dan prinsip yang sama iaitu memperjuangkan bangsa, agama dan negara. Itu objektif utama Umno walaupun cara sekarang sedikit berbeza.

 “Manjadi kelaziman bagi pembangkang menuduh kerajaan yang ada dengan pelbagai dakwaan dan fitnah, semata-mata mahukan kuasa, nama dan kedudukan.

“Mengenang sejarah dahulu, tertubuhnya Pas disebabkan kuasa kerana mereka ingin menjadi pemimpin, jadi sebilangan kecil keluar Umno dan mewujudkan Pas.

 “Tidak cukup dengan itu, dia mendakwa orang Umno kafir, menyebabkan segelintir pihak percaya dan menyokong Pas,” katanya ketika berucapa pada majlis di Marang, baru-baru ini.

 Tun Dr Mahathir turut memberitahu, kerajaan BN tidak pernah meminggirkan belia bukan Melayu di negara ini, sebaliknya melaksanakan pelbagai langkah untuk menggalakkan mereka menyertai antaranya perkhidmatan awam, polis dan tentera.

 “Kerajaan juga tidak pernah jemu memenuhi keperluan golongan muda di negara ini dengan menyediakan peluang dalam pendidikan dan pekerjaan, jauh lebih banyak berbanding negara lain.

 “Kita sebagai rakyat sewajarnya bersyukur kerana adanya kerajaan yang perihatin dan tidak memilih kasih dalam memberi sumbangan terutama berkaitan pendidikan, kesihatan dan keselamatan,” katanya.