Halaman

07 July 2013

Profesion perguruan mendapat layanan istimewa dari kerajaan.


Menteri Pendidikan II..YB Dato' Seri Idris Jusoh.

Oleh: Mohammad Ishak

Penjawat awam terutama guru adalah golongan paling istimewa dengan mendapat pelbagai kemudahan dan ganjaran berbanding profesion lain di negara ini.

Bagaimanapun, ramai guru masih tidak bersyukur malah sanggup menentang kerajaan walapun mereka sudah mendapat layanan istimewa dari kerajaan.

Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh berkata, kerajaan membina institusi guru untuk malahirkan golongan professional dan mampu menjadi pemimpin kepada masyarakat sebaliknya ada guru yang sanggup merobohkan institusi yang mulia itu.

Sebagai contoh,katanya, pada PRU13 ramai guru menyebelahi parti pembangkang kononnya tidak puas hati dengan dasar yang dilaksanakan kerajaan Barisan Nasional (BN).

Idris berkata, ketika ini Kementerian Pendidikan memberi layanan istimewa kepada guru termasuk mereka yang memohon pertukaran,secara sukarela pun kerajaan juga membayar tuntutan pertukaran.

Oleh itu,katanya, guru perlu sedar dan bersyukur mereka mendapat layanan istimewa daripada kerajaan BN. “Saya juga tidak faham apa lagi yang guru mahu sedangkan mereka sudah diberi pelbagai keistimewaan,” katanya kepada media selepas melawat persiapan PRK DUN Kuala Besut,hari ini.

Idris yang juga Timbalan Pengarah Pilihan Raya DUN Kuala Besut berkata,beliau ingin melihat guru yang mengundi di DUN berkenaan tidak lagi menyebelahi pembangkang sebaliknya menyokong kerajaan.

Beliau berkata, pemimpin pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim banyak menipu rakyat tetapi masih ramai yang percaya termasuk golongan cerdik pandai yang percaya apa sahaja diperkatakan pemimpin terbabit.

Sebagai contoh,katanya, di Parlimen beliau bersama ahli pembangkang lain mengangkat sumpah dan minum semeja dengan Perdana Menteri,Datuk Seri Najib Tun Razak, tetapi diluar Parlimen penyokongnya mengadakan perhimpunan haram.

Beliau percaya pengundi di DUN Kuala Besut, lebih bijak daripada penyokong pemimpin pembangkang yang menyokong Anwar secara membabi buta tanpa memikirkan kesan kepada kesejahteraan negara.