Halaman

04 August 2013

2,000 risalah keselamatan jalan raya diedar kepada pemandu


YB Mohd Iskandar Jaafar mengedar risalah kepada pemkandu di Kampung Jabi,petang semalam.

Oleh: Mohammad Ishak 

Kempen Keselamatan Jalan Raya secara bersepadu membabitkan pelbagai jabatant utama berkaitan keselamatan jalan raya dilancarkan semalam dalam usaha mengurangkan kadar kemalangan selain mengingatkan pemandu supaya berhemah ketika memandu sempena cuti balik kampung menjelang Aidilfitri khamis ini.

Kempen peringkat negeri itu dilancarkan oleh Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya dan Kemudahan Awam Negeri, Yang Berhormat Mohd Iskandar Jaafar yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jabi di Kampung Jabi, semalam.

Hadir sama Pegawai Daerah Besut, A Rahim Jusoh dan Ketua Polis Terengganu,SAC Dato’ Jamshah Mustapa dan pemimpin komuniti setempat.

Program sempena balik kampung itu disertai oleh Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR),Majlis Keselamatan Jalan Raya (MKJR), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), RTM dan badang bukan kerajaan (NGO).

Sempena pelancaran program itu pemandu kenderaan yang melalui jalan utama Kuala Terengganu-Jertih dan Jertih-Kuala Terengganu, diberikan hamper dan risalah berkaitan keselamatan jalan raya. Pada majlis itu,

Mohd Iskandar dan tetamu jemputan lain turut mengedar kira-kira 2,000 risalah berhubung kempen keselamatan jalan raya yang dikeluarkan oleh agensi terbabit.

Bercakap kepada media pada kempen itu Mohd Iskandar berkata, kempen itu adalah rutin tahunan yang dijalankan oleh pihak terbabit dalam usaha menyedarkan pemandu kenderaan dan pengguna jalan raya mengenai pemanduan berhemah ketika memandu balik kampung sempena cuti hari raya.

Katanya, kerajaan juga mengenalpasti beberapa factor yang menjadi penyebab berlakunya kemalangan di negeri ini termasuk kurangnya papan tanda memaklumkan kawasan kemalangan, tiada lampu jalan, permukaan jalan yang tidak stabil dan binatang ternakan yang berkeliaran di jalan raya.