Halaman

06 August 2013

Buah rotan jadi hidangan Aidilfitri


Oleh: Suriati Ali

Saban kali menyambut Aidilfitri, puluhan juadah, termasuk nasi minyak, rendang, lemang, ketupat, kerepek dan meruku, pasti menjadi pilihan untuk dihidang kepada tetamu yang bertandang.

Puan Maimunah
 Tidak dilupa, sejenis makanan yang cukup digemari masyarakat Terengganu, `buah rotan’ turut menjadi hidangan bersama beberapa jenis makanan lain.

 Pengusaha makanan yang pemilik syarikat Sisme Industri, Puan Maimumah Yusuf, berkata, saban tahun buah rotan yang diusahakan hampir 30 tahun lalu, mendapat sambutan cukup mengalakkan dan paling laris menjelang munggu akhir Ramadan.

“Waktu itu, bagaikan tidak cukup tangan untuk memenuhi hasrat pelanggan yang rata-rata menempah dalam kuantiti yang banyak iaitu antara tiga hingga lima kilo bagi setiap pelanggan..

Pelbagai jenis kerepek yang dijual pada harga yang berpatutan
 “Ingin menolak, mereka pelanggan yang sudah biasa membeli, selain mengakui makanan ini menjadi hidangan wajib di rumah masing-masing, selain ingin menjadikannya sebagai buah tangan,” katanya ketika ditemui di Pasar Tani, Jalan Hiliran barui-baru ini.

 Katanya, pelanggan gemar mendapatkan buah rotan yang dihasilnya kerana berbeza dengan pengusaha lain, di mana terdapat dalam pelbagai perisa, iaitu strawbery, coklat, bbq, asli dan vanilla. “Bagi melariskan lagi perniagaan, produk lain turut dijual, antara popia, kerepek tisu,bunga durian,popia nestum, dan kerepek getah, semua makanan itu ditawarkan dengan harga yang sangat berpatutan,” katanya.