Halaman

24 October 2013

UCB ke arah universiti penuh 2016.

Indah..sebahagian bangunan UCB.
Oleh Aminudin Ismail. 
Gambar: Ihsan UCB.

BANDAR PERMAISURI: Kolej Universiti Bestari (UCB) bakal dinaikkan taraf kepada universiti penuh dalam tempoh tiga tahun daripada sekarang selepas segala keperluan kini dalam perancangan untuk mencapai ke tahap universiti.

Naib Canselornya, Mustafa Ismail berkata, berdasarkan dengan pencapaian sekarang beliau yakin UCB mampu mencapai tahap yang dikehendaki sebelum tempoh itu kerana segala keperluan dan syarat untuk mencapai taraf universiti kini dalam perancangan yang rapi.

“Kita sedang berusaha kearah itu dimana ketika ini bilangan pelajar akan ditambah sehingga mencapai 5,000 manakala bilangan fakulti pula bertambah kepada lapan fakulti dalam tempoh itu.

“Begitu juga dengan bilangan pensyarah, ketika ini kita mempunyai 120 pensyarah dan kita tambah menjadi 240. Daripada 240 itu, kita jangkakan 70 daripadanya mempunyai PHd (Doktor falsafah).

Mustaffa berkata, konsep yang akan laksanakan nanti ialah konsep sebagimana Universiti Al Azhar iaitu konsep wakaf di mana tanah milik UCB akan mewakafkan kepada sesiapa yang berminat,” katanya.

 “Selain usaha seluruh warga UCB, sokongan daripada orang ramai amat diperlukan bagi menjayakan matlamat kami menjadikan UCB ini bertaraf universiti menjelang 2016 nanti,” katanya di UCB disini, hari ini ketika sidang akhbar konvokesyen UCB ke tujuh yang akan diadakan di TH Hotel, sabtu ini.