Halaman

02 November 2013

JPNDS urus lebih 100 pelanggan sehari.

JPNDS
Teks dan gambar Aminudin Ismail.

LAYANAN baik serta urusan cepat adalah antara faktor, Jabatan Pendaftaran Negara Daerah Setiu (JPNDS) yang terletak di Bandar Permaisuri, tidak pernah menerima aduan rasmi rungutan orang ramai sepanjang operasinya sejak hampir 30 tahun lalu.

Terletak berhampiran Pejabat Daerah Setiu, JPNDS mula beroperasi di daerah Setiu pada 1983 lalu dan berpindah ke bangunan sendiri pada 2001 dengan mempunyai pelbagai kelengkapan moden bagi memudahkan urusan dengan orang ramai.

Shukri...khidmat terbaik.
Pegawainya, Mohd Shukri Mohd Nor, kira-kira 100 hingga 150 pelanggan berurusan dengan PPDS pada setiap hari dan kebanyakannya untuk mendaftar kelahiran dan membuat kad pengenalan. 

"Setakat ini kita belum menerima komen negatif mengenai urusan kaunter malah ada yang berterima kasih atas khidmat yang kami berikan dan pihak kami mengharapkan semua kakitangan dapat memberi khidmat yang terbaik sepanjang masa.

"Selain daftar kelahiran dan membuat kad pengenalan, urusan lain ialah daftar kematian, daftar anak angkat, daftar perkahwinan dan permohonan kewarganegaraan," katanya mengenai JPNDS yang bermoto "Rakyat Di Hati JPN" itu.

Mohd Shukri berkata, kepada warganegara Malaysia yang tidak mempunyai dukomen kelahiran kerana sesuatu sebab seperti terpisah dengan keluarga ataupun kematian ibubapa bolehlah datang ke JPNDS.

"Kita akan cuba membantu mereka ini untuk mendapatkan surat beranak ataupun kad pengenalan tetapi dengan syarat mereka adalah warganegara Malaysia," katanya.

Menurutnya, JPNDS juga meminta orang ramai yang belum mengambil kad pengenalan dan Mykid yang siap supaya datang menuntutnya kerana pihaknya akan melupuskan kad pengenalan dan Mykid itu apabila sampai tempohnya.
Layan..seorang kakitangan sedang melayani pelanggan.
Rehat..pondok rehat untuk orang-ramai.
Indah..pokok bunga ditanam untuk indahkan kawasan.