Halaman

01 November 2013

Masjid Gong Terap beri keselesaan kepada jemaah.

Teks dan gambar: Aminudin Ismail. 

Masjid Gong Terap, Setiu.
BAGI menampung jemaah solat Jumaat dan sembahyang dua hari raya yang semakin bertambah, kerajaan Barisan Nasional yang mentadbir negeri Terengganu meluluskan pembinaan sebuah masjid baru di Kampung Gong Terap, Calok, Setiu yang lebih besar dan indah pada 2009 lalu.

Jika sebelum itu, jemaah terpaksa bersesak di bahagian sah belakang untuk bersolat tetapi dengan siapkan masjid baru itu, suasana yang lebih selesa dan tenang dapat dirasai jemaah untuk menunaikan solat fardu dan melakukan ibadah sunat.

Hashim..Imam1.
Imam(I)masjid itu, Hashim Shafie berkata, usaha Jawatankuasa Masjid dengan kerjasama Adun ketika itu untuk mendapatkan sebuah masjid baru tidak sia-sia apabila kerajaan bersetuju membina masjid baru di atas tanah yang sama dengan masjid asal iaitu seluas satu setengah ekar.

"Kami tidak menunggu terlalu lama untuk mendapat kelulusan membina masjid baru bagi mengantikan masjid lama yang tidak lagi dapat menampung jumlah jemaah yang semakin meningkat setiap tahun.

Keperihatinan kerajaan terhadap masalah yang kami hadapi ini memberi banyak keselesaan kepada jemaah," katanya mengenai masjid yang boleh memuatkan lebih 1,000 jemaah itu.

Hashim berkata, pelbagai aktiviti keagamaan dilakukan di masjid itu, antaranya ialah sarahan agama pada setiap malam ahad dan kuliah jumaat.

"Seorang ustaz dari sebuah kolej mengajar agama pada setiap malam ahad dan seorang ustaz lagi dari kampung ini mengajar tafsir setiap kali sebelum masuk waktu solat jumaat. Sambutan orang ramai terhadap ceramah agama ini amat mengalakan iaitu kira-kira 50 orang hadir.

"Pada setiap malam jumaat pula diadakan bacaan yasin dan solat hajat manakala aktiviti lain ialah gotong-royong bersih masjid dan tempat akad nikah pasangan yang berkahwin," katanya.

Papan tanda masjid.
Masjid yang dikendalikan tiga iman dan tiga bilal itu juga mempunyai satu keunikan tersendiri ialah terdapat sebuah beduk lama yang dipercayai berusia lebih 50 tahun masih boleh digunakan.

"Masa saya mula datang ke kampung ini dahulu, beduk itu sudah ada malah hingga sekarang beduk itu kelihatan masih kukuh dan boleh dipukul dan mengeluarkan bunyi yang agak kuat," katanya.
Luas..ruang dalaman yang luas.

Seni...mimbar yang dihiasi khat.
Rehat...wakaf rehat disediakan.
Cantik...ruang letak kereta imam dan bilal.
Ukir...kayu ukiran juga terdapat di bahagian depan masjid.
Wuduk...kolah untuk berwuduk.
Lama..beduk berusia lebih 50 tahun.