Halaman

02 March 2014

Jalinan kerjasama MyIPO -YPU galak budaya lindungi harta intelek

Oleh: Noraini Jusoh

Dato' Abdul Manan
Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO) menandatangani Memoradum Persefahaman (MoU) dengan Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) Terengganu bagi menggalakkan budaya melindungi harta intelek serta mempergiatkan program kesedaran dan latihan dalam pembangunan harta intelek tempatan.

Pengerusi MyIPO, Dato’ Abdul Manan Ismail berkata, antara skop kerjasama ditekankan adalah dengan mengadakan latihan dan bengkel dalam bidang harta intelek kepada usahawan di bawah YPU.

“Jalinan kerjasama ini juga bertujuan membuka ruang bagi menjalankan aktiviti memberi kesedaran hak harta intelek di kalangan kakitangan dan pengusaha di bawah YPU melalui seminar dan penyertaan program anjuran YPU.

“Ia juga memudahkan jalinan kerjasama dalam apa-apa perkara yang dikira bermanfaat bagi kedua-dua pihak,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas menyempurnakan Majlis Perasmian Seminar Kesedaran Harta Intelek dan MoU antara MyIPO dan YPU di Dewan Konvensyen, Pusat Dagangan Terengganu (TTC), hari ini.
Pada majlis MoU itu, YPU diwakili Ketua Pegawai Eksekutif YPU, Che Razali Adis manakala Timbalan Ketua Pengarah (Korporat) MyIPO, Mohd Shahar Osman mewakili MyiPO sambil disaksikan Timbalan Pengerusi Lembaga Pengarah YPU, Mohd Iskandar Jaafar serta Pengerusi MyIPO, Dato’ Abdul Manan Ismail.

Menurut Dato’ Abdul Manan, melalui jalinan kerjasama tersebut dapat memberi kesedaran tentang pentingnya perlindungan harta intelek khususnya cap dagangan, reka bentuk perindustrian, petunjuk geografi dan hak cipta.

“Selain memberi kesedaran, ia juga dapat membantu usahawan-usahawan di negeri ini untuk mengorak langkah sebagai usahawan berjaya,” katanya.