Halaman

18 April 2011

Pameran 1Asean 1Jalinan dapat sambutan menggalakkan

Oleh: Suriati Ali

Kira-kira 50,000 pengunjung dijangka hadir sempena Pameran 1Asean 1Jalinan yang berlangsung selama 75 hari dan berakhir 30 Jun ini di Galeri Teksil & Foyer Muzium Negeri, Kuala Terengganu.

Pengarah Lembaga Muzium Negeri Terengganu, Haji Mohd Yusof Abdullah, berkata kehadiran pengunjung termasuk orang awam dan pelajar untuk mengetahui lebih mendalam tentang keunikan tekstil Asean sangat memuaskan walaupun baru sebulan dianjurkan.

Katanya, pameran tersebut cukup istimewa kerana semua tekstil yang dipamerkan adalah gabungan dari pelbagai negara Asean di mana mempunyai kecantikkan dan keunikan tersendiri.

“Orang ramai tidak perlu ke Jakarta, Filiphina atau Singapura untuk melihat hasil tekstil negara itu kerana semuanya terdapat di pameran 1Asean 1Jalinan anjuran LMNT dengan kerjasama Terengganu Institute Of Design Exxellence (TIDE).

“Pameran ini menjadi wadah dalam penyaluran maklumat pada masyarakat menyelami pemikiran dan kreativiti serta menghargai keunikan dan keindahan warisan dari pelbagai negara.

Haji Mohd Yusof berkata, objektif pameran adalah memperlihatkan keunikan tekstil warisan tempatan dan negara Asean kepada masyarakat, mendidik generasi muda agar menghargai warisan tempatan dan luar selain memberi peluang kepada generasi menghayati dan membaca pemikiran masyarakat dahulu kala.

Acara sampingan yang diadakan ialah pertunjukan fesyen, demonstrasi tenunan songket, ikat pelangi, ikat limar dan celuk benang , bergerus, mencating batik, batik blok, cara memakai kain serta membuat cop batik.

Katanya, pameran yang menyasarkan pengunjung di kalangan penyelidik tempatan dan antarabngsa, pelajar institut pengajian tinggi, peminat dan pencinta seni budaya, pelajar sekolah, orang awam serta jabatan kerajaan dan bukan kerajan (NGO) turut diadakan bengkel serta jualan produk seperti songket, batik, sutera dan kraf.