Halaman

18 April 2011

Talong dan Seri tarikan baru ke mini zoo Bukit Takal

Oleh: Kamarudin Mat Akib


Dato' Seri Haji Ahmad dan rombongan memberi makan kepada anak gajah di Mini Zoo Bukit Takal, Kemaman. - Foto: Syed Abdul Rahman.

Dua ekor anak gajah – Talong dan Seri – menjadi daya tarikan terbaru kepada pengunjung Taman Rekreasi dan Mini Zoo Bukit Takal, Kemaman.

Kedua-dua haiwan liar berkenaan yang kini telah dijinakkan, ditempatkan di mini zoo tersebut sejak pagi semalam dan kini dalam proses menyesuaikan diri dengan persekitaran baru.

Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said yang sedang dalam lawatan kerja di daerah itu semalam, turut meluangkan masa lebih sejam untuk ‘bermain-main’ dengan dua ekor haiwan tersebut.

Talong merupakan anak gajah jantan yang baru berusia setahun setengah manakala Seri anak gajah betina berusia empat tahun.



Dua gajah tersebut sebelum ini ditangkap di kawasan hutan berasingan di negeri ini dan dibawa ke Pusat Santuari Gajah Sungai Ketiar.

Haiwan berkenaan kini sudah jinak setelah hampir setahun ditempatkan dan dilatih di pusat berkenaan oleh kakitangan Jabatan Perhilitan Negeri Terengganu.

Kedu-dua haiwan berkenaan ditempatkan di satu kawasan berhampiran dua ekor harimau di dalam zoo tersebut.