Halaman

02 May 2011

BN janjikan realiti, PAS janji fantasi

Oleh: Aida Abd Rahman


Rakyat gembira menyambut kehadiran YAB Perdana Menteri.

Umno dan Barisan Nasional (BN) menjanjikan realiti dan bukannya fantasi sebagaimana yang dijanjikan PAS, kata Perdana Menteri, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak.

“Jadi kita mahu masa depan kita terjamin melalui Barisan Nasional, kerana kita tidak menjanjikan fantasi tetapi kita menjanjikan realiti kerana kita boleh buat perubahan yang besar kepada negara kita,”katanya di majlis Perjumpaan Mesra Perdana Menteri Bersama Rakyat Dewan Undangan Negeri (DUN) Manir di Kampung Pulau Bahagia, kelmarin.
Turut hadir, Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said; Menteri Dalam Negeri, Dato’ Seri Hishammuddin Tun Hussein; Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Dato’ Seri Shafei Apdal; Menteri Pertahan, Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Menteri Belia dan Sukan, Dato’ Ahmad Shabery Cheek.

Hadir sama, Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri, Dato’ Tengku Putera Tengku Awang yang juga Ketua Umno Hulu Terengganu dan Pegawai Pembangunan DUN Manir, Encik Yusof Awang Hitam.

"Umno lahir di istana dan bukannya lahir di jalanan seperti Parti Keadilan Rakyat (PKR)". Sikit-sikit (PKR) nak buat demontrasi,” katanya.

Dato’ Sri Mohd Najib berkata rakyat telah bijak untuk menilai kepimpinan yang benar-benar dapat memperjuangkan agenda bangsa, agama dan negara.

Beliau berkata, masa depan rakyat lebih terjamin dengan BN dan antara perjuangan yang sudah dilaksanakan adalah mewujudkan 21 buah universiti dalam negara termasuk Universiti Teknologi Mara yang mempunyai kira-kira 200,000 pelajar.

Malah, Dato’ Sri Mohd Najib juga meminta supaya PAS keluar daripada pakatan pembangkang yang jelas tidak memperjuangkan agenda bangsa, agama dan negara.

Perdana Menteri berkata sudah tiba masanya PAS meninggalkan pakatan pembangkang khususnya DAP yang ternyata tidak pernah sekalipun memperjuangkan Islam.

"Hadi (Presiden PAS Dato’ Seri Abdul Hadi Awang), cukup-cukuplah dengan DAP, tinggalkan DAP (pakatan pembangkang)," katanya.

Dalam program itu, kira-kira 15,000 penduduk Manir dan sekitar Kuala Terengganu membanjiri tapak program sejak jam 8 pagi lagi. Masing-masing kelihatan bersemangat sambil mengibarkan bendera sebaik sahaja melihat kelibat pemimpin negara itu memasuki tapak program.

Perdana Menteri sebelum itu diiringi kira-kira 800 belia bermotosikal dari jarak lapan kilometer sebelum tiba di Kampung Pulau Bahagia. Di kiri dan kanan bahu jalan, orang ramai termasuk guru dan pelajar sekolah setia menunggu sambil melambai dan mengibarkan Jalur Gemilang serta memegang kain rentang mengalu-alukan lawatan pemimpin nombor satu negara itu.

Dato' Sri Mohd Najib kemudiannya disambut dengan persembahan silat oleh Persatuan Seni Silat Lian 12 yang melibatkan 150 pelajar Sekolah Kebangsaan (SK) Pulau Bahagia; SK Beladau Kolam; SK Durian Mas; SK Teluk Menara; SK Pulau Manis; SK Belara dan SK Kebor Besar.

Sebelum itu, Perdana Menteri dan rombongan meluangkan masa beberapa minit melawat Klinik kesihatan Masyarakat Yusuf Awang Hitam dan melihat operasi di dalamnya sambil beramah-mesra dengan petugas klinik itu.