Halaman

02 May 2011

Maidam buka kaunter perkhidmatan zakat

Oleh: Suriati Ali

Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) mengambil pendekatan membuka kaunter perkhidmatan zakat bertujuan mendedahkan maklumat berkaitan kepada orang ramai terutama peniaga di Pasar Tani Jerteh dan Tapak Pasar Malam Kuala Besut, baru-baru ini.

Ketua Pegawai Eksekutif Maidam, Wan Harujan Sulaiman, berkata program diadakan bertujuan memberi penerangan kepada orang ramai berkaitan kewajipan membayar zakat dengan mensasarkan peniaga dan penduduk tempatan yang berkunjung ke pasar itu.

“Selain itu, pihak kami turut mengambil kesempatan menghebahkan perkhidmatan lain yang ditawarkan Maidam termasuk pengurusan wakaf, program pendidikan, pengurusan agihan wang zakat, khidmat nasihat tentang gadaian Islam dan sebagainya,” katanya

“Umat Islam disarankan memanfaatkan program ini sebaik mungkin dan bayarlah zakat kerana ianya merupakan ibadah dalam kehidupan seharian,” katanya.

Di samping itu Maidam berusaha menambah baik sistem penyampaian yang sedia ada supaya orang ramai mendapat manfaat secara berkesan