Halaman

03 May 2011

Jalan untuk perpaduan Melayu sentiasa terbuka

Oleh: Kamarudin Mat Akib

Bekas Presiden Parti Semangat 46, Tengku Razaleigh Hamzah, yakin orang Melayu boleh bersatu, tetapi mesti ada sebab serta isu yang sesuai dan tidak harus lahir atas dasar konflik dengan kaum lain.

Sewaktu berucap pada Majlis Perhimpunan Veteran Umno Kedah kelmarin, Ahli Parlimen Gua Musang itu menegaskan penyatuan secara menyeluruh orang Melayu yang kelihatan agak sukar berikutan perbezaan politik ketika ini boleh berlaku jika ada isu besar mengugat kedudukan mereka.

Jika dikaji secara teliti, Presiden Umno, Dato’ Sri Najib baru-baru ini menyarankan Pas supaya keluar daripada pakatan parti pembangkang kerana tidak ada keuntungan bagi parti itu bergabung dengan parti-parti yang ada dalam gabungan itu, khususnya DAP.

Saranan Perdana Menteri itu memang berasas kerana selama ini DAP memperkudakan Pas, termasuk para pemimpinnya yang selama ini gemar melaungkan kononnya parti itu memperjuangkan Islam.

Dengan saranan ikhlas Dato’ Sri Najib itu, peluang sudah terbuka luas untuk pemimpin Pas bersatu dengan Umno dan melupakan DAP serta Parti Keadilan Rakyat (PKR), demi masa depan umat Islam dan orang Melayu.

Jika Tengku Razaleigh boleh membukarkan Semangat 46 bagi mengukuhkan kedudukan orang Melayu, tidak ada sebab mengapa Pas tidak sanggup bergabung dengan Umno untuk tujuan yang sama.

Kini terpulanglah kepada pemimpin Pas untuk memikirkan tawaran Presiden Umno dan membincangkan apa yang perlu bagi kepentingan umat islam dan masyarakat Melayu.