Halaman

13 June 2011

Bina masjid demi keselesaan jemaah

Oleh: Esah Abdullah

Kerajaan negeri sentiasa mengimbangi keperluan duniawi dan ukhrawi serta usaha meningkatkan syiar Islam di negeri ini berterusan tanpa henti.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Infrastruktur dan Kemudaham Awam negeri, YB Datuk Haji Za’abar Mohd Adib berkata, agenda pembinaan masjid menjadi perkara nombor satu untuk kepentingan dan keselesaan jemaah di negeri ini.

“Sejumlah 99 buah masjid dirancang dalam tempoh empat tahun (2005-2008) dan 73 buah berjaya disiapkan dalam tempoh berkenaan,” katanya kepada Teganukita.

Selain itu katanya, 22 buah sedang dalam pelaksanaan dan empat buah dalam proses pengeluaran tender dan dijangka selesai tahun ini.

Menurut YB Datuk Haji Za’abar, RM40 juta diperuntukkan tahun ini dan sasaran utama adalah untuk memperkukuhkan syair Islam di negeri ini.

Sehubungan itu, sebanyak 14 buah masjid disasarkan dalam fasa 1 dan 19 buah dalam fasa 11 di bawah projek satu Dewan Undangan Negeri (DUN) satu masjid.

Katanya, kerajaan juga sedang melaksanakan pembinaan Majid Negeri di Bukit Besar , Kuala Terengganu yang menelan belanja RM100 juta dengan kapasiti jemaah 1,500 orang pada satu-satu masa.