Halaman

15 June 2011

Program Bicara 1Malaysia dapat tingkat pengetahuan

Oleh: Suriati Ali dan Azwa Shasuddin (Pelatih UPM)



Pendekatan Jabatan Penerangan Terengganu dengan kerjasama Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Chung Hwa Wei Sin menganjurkan program Bicara 1Malaysia bukan sahaja mampu meningkatkan pengetahuan malah dapat mengukuhkan perpaduan di kalangan masyarakat termasuk pelajar.

Kira-kira 200 pelajar dari sekolah itu terlibat dengan penganjuran program yang bertujuan meningkatkan pemahaman mengenai konsep dan gagasan 1Malaysia.



Peserta program yang juga pelajar tingkatan Empat, Lee Yi Xian, berkata penganjuran program seperti ini memberi manfaat berguna kepada setiap peserta terutama berkaitan erti perpaduan.

“Saya akan ingat pesan penceramah yang menyarankan supaya jangan merosakkan perpaduan dan kedamaian yang dinikmati seluruh rakyat Malaysia,” katanya.



Pelajar Arwin Suresh, 16, berkata dia mempunyai ramai rakan yang berlainan agama dan bangsa. Kepelbagaian kaum ini tidak menjadi halangan kepadanya untuk menyesuaikan diri ketika berkawan dan memahami sesuatu perkara.

“Setiap pelajar patut memahami pengertian gagasan 1Malaysia seperti apa yang dihebahkan Perdana Menteri dan pemimpin setempat,” katanya yang berdarah campuran India dan China.