Halaman

13 June 2011

Cuba makanan Melaka di Primula

Oleh: Suriati Ali dan Azwa Shamsuddin (Pelatih UPM)

Langkah Kerajaan negeri melalui Primula Beach Hotel menganjurkan Minggu Pesta Makanan serta Kebudayaan (MPMK) antara negeri Terengganu dan Melaka membolehkan pelancong mengenali secara dekat kedua-dua itu.

MPMK merupakan usaha mempromosikan Terengganu sebagai pusat tumpuan untuk destinasi bercuti dalam negeri.

Menurut Pengurus Jualan & Pemasaran Tina Surinda Karim Primula berkata, aktiviti ini mampu mengukuhkan lagi hubungan antara negeri serta memberi peluang kepada pengusaha-pengusaha memperkenalkan produk masing-masing.

MPMK yang berlangsung selama seminggu dan berakhir 16 Jun ini di Primula Beach Hotel, Kuala Terengganu mempromosi lebih 30 jenis makanan tradisional Melaka.

Antaranya dodol, cencaluk, tapai, otak-otak, asam pedas ikan pari, buah Melaka, lempeng kelapa dan bunga pudak.

Terengganu pula akan mengadakan kunjungan balas dengan mempromosi pelbagai jenis keenakan makanan dan keunikan budayanya bermula 24 Jun hingga 30 Jun ini di Hotel Seri Malaysia Melaka.

“Kedua-dua hotel akan menyediakan tapak perniagaan bagi pengusaha-pengusaha kraftangan tempatan memperkenalkan produk masing-masing,” katanya.

Antara aktiviti yang diadakan sepanjang MPMK termasuk pameran kraftangan Melaka, hidangan makanan (asam pedas) dan persembahan tarian