Halaman

05 May 2012

Pemimpin BN cakna rakyat

 Oleh: Kamarudin Mat Akib
Gambar oleh Zulkipli Putra


Rakyat Terengganu sangat beruntung kerana Kerajaan Barisan Nasional (BN) menyediakan segala-gala keperluan untuk mereka, bermula dari bantuan persekolahan anak-anak hinggalah bantuan sara hidup bagi golongan kurang berada.

Bagi setiap pelajar yang mendapat kejayaan cemerlang dalam peperiksaan utama seperti Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan (STPM), diberi insentif antara RM120 hingga RM150 seorang.

Pelajar yang berpeluang memasuki sekolah asrama penuh dan pusat pengajian tinggi di beri bantuan pengajian antara RM500 hingga RM1,000 seorang, bagi meringankan beban ibu bapa menyediakan kelengkapan pembelajaran mereka.

Golongan berpendapatan rendah di negeri ini yang menghidap pelbagai penyakit kronik diberi bantuan perubatan serta pembiayaan rawatan sepenuhnya supaya mereka dapat menjalani pembedahan dan akhirnya sembuh daripada penyakit yang dihidapi.

Kerajaan negeri turut menyediakan elaun sara hidup untuk golongan nelayan yang dikaitkan dengan masalah kemiskinan, supaya mereka dapat menjalani kehidupan lebih sempurna.

Semua wakil rakyat BN sentiasa mengamalkan konsep ‘turun padang’ bagi meninjau sendiri masalah rakyat secara lebih dekat, pada setiap masa tanpa mengira bila pilihan raya akan diadakan.

Mereka ‘turun padang’ bukan dengan tujuan untuk meraih undi semata-mata, tetapi atas kesedaran bahawa rakyat memerlukan khidmat yang terbaik daripada Kerajaan BN.

Pemimpin BN meletakkan keperluan rakyat di tahap paling tinggi di mana rakyat perlu merasai nikmat pembangunan hasil kegigihan pemimpin Kerajaan BN memacu ekonomi negeri dan negara.

Setiap kali ‘musibah’ seperti banjir, kebakaran, kemalangan dan penyakit kronik menimpa penduduk tempatan, wakil rakyat di kawasan berkenaan menjadi antara orang yang mula-mula sekali melawat mangsa.

Wakil rakyat BN akan menghulurkan bantuan yang sepatutnya bagi membantu meringankan beban keluarga, tanpa mengira kerenah birokrasi, agar nasib mereka terbela.

Bantuan kepada penduduk tempatan pula diberi tanpa pilih kasih, walaupun sesetengah mereka yang menerima bantuan tersebut merupakan penyokong tegar parti pembangkang.

Penduduk tempatan yang menerima bantuan daripada pemimpin BN sepatutnya malu pada diri sendiri kerana pemimpin yang sering mereka caci inilah sebenarnya yang menjadi ‘penyelamat’ sewaktu mereka susah.

Manakala pemimpin parti pembangkang yang sering menghasut rakyat supaya membenci pemimpin BN sebenarnya tidak pernah berjasa kepada penduduk tempatan kerana mereka hanya tahu ‘bersyarah’ sahaja, tanpa mempedulikan nasib rakyat.

Pemimpin pembangkang hanya pandai berjanji menyediakan bulan, bintang dan cakerawala kepada rakyat, tetapi sejarah telah membuktikan mereka hanya ‘menanam tebu di tepi bibir’ demi bagi meraih undi rakyat semata-mata.