Halaman

13 October 2012

Kenaikan Gula Jangan Jadikan Isu Politik

Kenaikan harga gula mentah dunia telah menyebabkan harga runcit gula dinaikkan sebanyak 20 sen sekilogram kepada RM1.65 di Semenanjung dan RM1.75 di Sabah dan Sarawak.

Bahagian Penguatkuasa Bekalan, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) negeri ketika dihubungi berkata, walaupun harga gula telah meningkat tetapi bekalan gula tetap mencukupi untuk seluruh rakyat Terengganu.

Sehubungan itu, peruncit dan peniaga dinasihatkan supaya tidak menaikkan harga sesuka hati kerana gula adalah di bawah barangan kawalan.

Menurut kajian yang dilakukan oleh pihak KPDNKK sebelum ini, kenaikan harga gula tidak akan menjejaskan produk berasaskan minuman kerana penggunaan gula tidak banyak jika dibandingkan barangan lain.

Sebagai contoh, dalam secawan teh tarik hanya satu atau dua sudu kecil gula digunakan dan ianya tidak menjejaskan pendapatan perniaga. Justeru, kenaikan harga gula yang sangat minimum tidak seharusnya menjadi isu politik oleh sesetengah pihak sehingga menyebabkan kegelisahan di kalangan pengguna.