Halaman

25 December 2012

Dua kawasan perumahan dilanda banjir

Oleh: Noraini Jusoh

Beberapa penduduk dari taman perumahan Taman Desa Darul Iman dan Taman Seri Tanjung, Kuala Terengganu sedih apabila tidak sempat menyelamatkan harta benda setelah rumah mereka dinaiki air.



Hujan sejak beberapa hari yang lalu mengakibatkan kenaikan paras air di kawasan berkenaan dan melimpah masuk ke dalam rumah sehingga ke paras betis.

Ketika kejadian, kebanyakan penduduk yang rata-rata kakitangan kerajaan dan swasta tiada di rumah kerana belum pulang dari tempat kerja.

Justeru, ada di kalangan mereka yang yang tidak sempat menyelamatkan barangan seperti peralatan elektrik, perabot serta barangan berharga yang lain.


Penduduk, Noriati Muda, 60, berkata, dia sangat takut apabila rumahnya turut dinaiki air.

"Saya sangat takut apabila air mula sampai ke betis dan mengambil keputusan untuk berpindah ke pusat pemindahan banjir yang disediakan.

"Saya tidak pasti samaada barangan elektrik seperti peti sejuk masih boleh digunakan atau tidak kerana barangan tersebut tidak sempat diselamatkan semasa air mula memasuki ruangan dapur,” katanya ketika ditemui Teganukita di pusat pemindahan banjir di SK Tanjung Gelam, semalam.

Katanya, walaupun perasaan takut masih menyelubungi dirinya, dia bersyukur kerana ramai pihak yang menghulurkan bantuan ketika berada di pusat pemindahan banjir tersebut.


Penduduk, Muhamad Nor Azhari Mohamad, 26, pula berkata, dia terkejut apabila air mula naik mendadak sehingga memenuhi ruang tamu rumahnya.

"Air terlalu cepat naik dan saya hanya sempat menyelamatkan beberapa barangan sahaja.

"Kami sekeluarga menjalankan perkhidmatan penyediaaan makanan atau katering dan banyak barangan seperti periuk elektrik rosak,” ujarnya.

Tambahnya, dia dan isteri tidak menyangka tahun ini banjir begitu teruk melanda kawasan kediaman mereka yang menyebabkan terpaksa menanggung kerugian akibat banyak barangan katering rosak.

Difahamkan, seramai 91 orang mangsa banjir daripada 25 keluarga telah dipindahkan ke pusat pemindahan banjir SK Tanjung Gelam sejak dua hari yang lalu.

 Menteri Besar, Dato’ Seri Haji Ahmad Said, turut meluangkan masa melawat mangsa banjir di sekolah tersebut.