Halaman

10 September 2013

2252 pelajar baru sesi akademik 2013/2014 UMT lafaz ikrar

 Oleh: Noraini Jusoh

Seramai 2252 pelajar baru bagi sesi akademik 2013/2014 Universiti Malaysia Terengganu (UMT) melafazkan ikrar sempena Minggu Jalinan Mesra pelajar baharu yang berlangsung di Dewan Sultan Mizan UMT, baru-baru ini.

Lafaz ikrar tersebut diadakan di hadapan Naib Canselor UMT, Prof. Emeritus Dato' Dr. Ibrahim Komoo.

Turut hadir, Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa), Prof. Dr. Noor Azhar Mohamed Shazili, Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni), Prof. Dr. Anuar Hassan, Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi), Prof. Dr. Mohd Effendy Abd Wahid serta Pendaftar UMT, Mohd Nor Shokri Abdul Rahman.

Prof. Emeritus Dato' Dr. Ibrahim Komoo berkata, ikrar yang dilafazkan merupakan akuan penerimaan penuntut sebagai sebahagian daripada warga UMT.

“Semasa Minggu Jalinan Mesra pelajar baharu, mereka didedahkan mengenai kehidupan sebagai seorang mahasiswa di universiti.

"Justeru, majlis ikrar tersebut sebagai aku janji para pelajar untuk mengikuti peraturan yang ada sebaik mungkin dan mengambil peluang belajar secara maksimum yang boleh semasa berada di UMT,” ujarnya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Majlis Ikrar Pelajar sempena Minggu Jalinan Mesra Pelajar Baru UMT.

Katanya, pada sesi kemasukan kali ini, UMT menawarkan sebanyak 2,600 tempat dan 2,252 pelajar menerimanya termasuk 3 pelajar dari luar negara iaitu seorang dari Morocco dan Thailand (2).

"Sehingga majlis ikrar berlangsung, terdapat lebih kurang 348 pelajar yang masih belum mendaftar dan kemungkinan mereka akan datang mengisi tempat tersebut dalam masa terdekat,” ujarnya.