Halaman

08 September 2013

Tidak jemu bantu penduduk

Teks dan gambar: Aminudin Ismail.

Sulaiman, Pengerusi JKKK Kampung Bukit Kemudu.
SELAMA 10 tahun menjawat jawatan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Kampung (JKKK) menjadikan, Sulaiman Mamat, 57, sudah 'kalih' dengan pelbagai ragam penduduk kampungnya malah dia tidak pernah merasa jemu dan akan terus memegang jawatan itu selagi dipertanggungjawabkan. 

Pengerusi JKKK Kampung Bukit Kemudu, Setiu itu juga adalah pelopor kepada penuhuhan UMNO cawangan kampungnya yang bermula hanya seramai 50 ahli kira-kira 15 tahun lalu dan kini jumlah ahli cawanganya bertambah kepada lebih 90 ahli.

Sulaiman berkata, dia begitu bangga kerana dalam usia 15 tahun penubuhan cawangan UMNO tempatnya, pelbagai pertolongan sudah diberi kepada penduduk kampungnya antaranya ialah pemilikan enam buah rumah Program Rakyat Termiskin (PPRT)kepada penduduk kampungnya dan membaikpulih lebih 10 buah rumah.

"Walaupun kampung ini tidak ramai penduduk sebagaimana kampung-kampung lain di daerah Setiu tetapi kerajaan Barisan Nasional tetap perihatin dengan masalah rakyat dan ini terbukti apabila enam keluarga tidak berkemampuan membina rumah sendiri mendapat rumah PPRT.

Saya dan rakan-rakan JKKK lain berusaha membantu mereka "Begitu juga penduduk yang mempunyai rumah yang uzur dan kecil, kami juga sudah membaikpulih lebih 10 buah rumah dan beberapa buah rumah lagi sedang dalam penilaian," kata bapa kepada enam anak itu.

Indah...balairaya Kampung Bukit Kemudu, Setiu.
Menurutnya, sepanjang 10 tahun khidmatnya sebagai ketua cawangan UMNO kampung itu, dia juga berjaya memperolehi sebuah balairaya yang indah untuk dijadikan tempat pelbagai aktiviti masyarakat. "Balai raya ini siap hampir setahun lalu dan ia digunakan sebagai tempat mesyuarat JKKK, aktiviti kemasyarakatan dan lain-lain.

Kami juga sedang berusaha untuk mendapatkan sebuah padang bola untuk belia beraktiviti dan tempat sudahpun dikenal pasti bagi mengantikan padang bola lama yang tidak boleh digunakan lagi sejak beberapa tahun lalu," katanya.

Sulaiman berkata, dia mengharapkan penduduk akan terus menyokong Barisan Nasional supaya agenda kemajuan kampungnya itu akan dapat diteruskan menjadi sebuah kampung yang lengkap dengan pelbagai kemudahan walaupun ia sebuah kampung yang kecil dan penduduk yang tidak ramai.