Halaman

11 September 2013

Anggota Polis perlu berintegriti..KPD Setiu.

Teks dan gambar: Aminudin Ismail.

DSP Abdul Rahman Raja Mohamed.
SETIU: Setiap anggota Polis perlu meningkakan intergriti masing-masing untuk mempastikan mereka dapat menjalankan tugas dengan lebih berkesan dalam usaha membenteras sebarang kegiatan jenayah di daerah ini, kata Ketua Polis Daerah (KPD) Setiu, Deputi Superintenden Polis (DSP), Ab. Rahman Raja Muhammed ketika ditemui Teganukita di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Setiu, hari ini.

Ab. Rahman berkata, menjadi anggota Polis bukanlah sekadar hanya bekerja tetapi ia perlu memikulkan satu tugas yang berat yang perlu dilakukan semua anggota supaya tugas sebagai anggota Polis dapat dilakukan dengan berkesan, amanah dan jujur.

“Sikap tidak mementingkan tugas perlu dihindarkan sama sekali kerana sebagai anggota Polis mereka sentiasa bersiap sedia dan bersemangat dalam menjalankan tugas masing-masing bagi mempastikan daerah Setiu ini bebas dari sebarang jenayah,” katanya.

Abdul Rahman yang memulakan tugasnya sebagai KPD Setiu pada tahun lalu itu juga mengharapkan kerjasama dari semua golongan masyarakat di daerah Setiu bersama-sama menangani masalah jenayah dengan membuat laporan segera kepada pihak Polis sekiranya berlaku sebarang kes.

“Selain usaha anggota membenteras jenayah, orang ramai juga perlu membantu. Saya sendiri sentiasa mendekati rakyat dengan bertemu dan bertanya khabar kepada mereka diluar waktu bertugas bagi mengeratkan hubungan polis dengan orang awam ,” katanya.

Sementara itu, Ab.Rahman berkata, kadar kes jenayah di Daerah Setiu berada dalam keadaan terkawal dan tidak membimbangkan.

“Tiada kes-kes besar seperti senjatapi dan rompakan, yang ada hanyalah kes-kes pengaduhan dan kecurian kecil-kecil dan kes-kes ini sentiasa dalam kawalan pihak Polis. Saya mengharapkan ianya dapat terus dikurangkan kea rah jenayah Sifar di daerah Setiu ini,” katanya

.