Halaman

20 March 2011

10,000 keluarga dikeluarkan dari kategori miskin

Oleh: Kamarudin Mat Akib

Kerajaan Terengganu berjaya membantu kira-kira 10,000 keluarga di seluruh negeri ini keluar daripada kategori miskin dalam tempoh enam tahun lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Masyarakat dan Wanita Negeri, Encik Yahya Khatib Mohamad berkata, dengan terkeluarnya keluarga berkenaan daripada kategori itu, kini terdapat 25,000 orang lagi masih berdaftar dengan e-Kasih.

“Terengganu kini menduduki tempat kelima memiliki penduduk miskin paling ramai di negara ini, selepas Sabah, Sarawak, Kelantan dan Kedah,” katanya ketika menjadi tetamu Program Pemimpin Di Radio Malaysia Terengganu (Tfm), hari ini.

Beliau berkata, isu kemiskinan memang menjadi fakus utama kerajaan negeri dan pelbagai program dilakukan dari semasa ke semasa bagi meningkatkan ekonomi keluarga terbabit.

“Setiap tahun peruntukan yang besar disediakan kerajaan negeri bagi tujuan tersebut, termasuk RM71 juta untuk Bantuan Am Bulanan yang diberi secara bulanan kepada mereka yang layak,” katanya.

Bantuan Am Bulanan diberikan kepada golongan fakir dan miskin tegar, mereka yang uzur, orang-orang tua dan ibu tunggal yang mempunyai ramai tanggungan.

Selain itu, golongan kurang upaya turut diberi bantuan tetap bulanan bagi membeli keperluan mereka.