Halaman

25 March 2011

Industri pelancong mampu jana ekonomi

Oleh: Suriati Ali

Industri pelancongan Terengganu mempunyai nilai tambah tinggi dan berupaya menjadi pemangkin utama kepada pertumbuhan ekonomi setempat.

Berdasarkan kemasukan 2.5 juta kemasukan pelancong tempatan dan luar negara direkodkan tahun lalu, industri ini mampu memperolehi hasil pendapatan sebanyak RM2.2bilion.

Manakala pada tahun ini pula 3.5 juta pelancong disasarkan dengan anggaran pendapatan sejumlah RM2.5 bilion hingga RM2.8 bilion.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Negeri, YB Haji Wan Abdul Hakim Wan Mokhtar, berkata kerajaan negeri akan memastikan sektor ini terus berkembang dan memberi manfaat kepada rakyat.

“Kita mengucapkan terima kasih kepada Kerajaan Pusat yang telah bersetuju menjadikan Pulau Bayas di Tasik Kenyir, Hulu Terengganu sebagai kawasan bebas cukai.

“Sejajar keputusan ini, RM40 juta diperuntukkan untuk tujuan pembangunan di kawasan itu di mana kini sudah memasuki fasa penyediaan pelan,” katanya.

Katanya, kita bukan sahaja akan memajukan Pulau Bayas malah pulau-pulau disekitarnya melalui konsep Kenyir Island Hopping (KIH) sebagai destinasi percutian keluarga dengan tarika eko pelancongan yang pelbagai.

Antaranya, Taman Burung di mana kini sudah dibuka sebagai percubaan kepada pelajar sekolah manakala Taman Tropika dan Taman orkid pula kerja-kerja infrastruktur terakhir sedang giat dijalankan.