Halaman

02 June 2011

Dua piala kebanggaan bakal diarak pulang ke Terengganu

Oleh: Aida Abd Rahman

Kerajaan negeri berharap Terengganu mampu membawa pulang dua piala kebanggaan rakyat Malaysia menerusi dua pertandingan sukan berprestij negara pada 12 hingga 13 Jun depan.

Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri, YB Haji Rozi Mamat, berkata kontinjen Terengganu yang bersaing di kejohanan Sukan Malaysia ke-14 Kuala Lumpur 2011 sepanjang 2 hingga 12 Jun diharap dapat mengulangi kejayaan selaku juara temasya itu sekaligus dapat membawa pulang piala kejuaraan buat kali ketiga berturut-turut.

Sebelum itu, katanya kejuaraan dalam perlawanan akhir bola sepak Piala FA antara Terengganu dengan Kelantan di Stadium Nasional Bukit Jalil, Kuala Lumpur pada 11 Jun ini juga menjadi pertaruhan untuk pasukan Terengganu membawa pulang piala kemenangan itu ke negeri ini.

“Semua rakyat Terengganu harap dapat bawa balik Piala FA dari Kuala Lumpur. Kalau boleh biarlah pada 12 hingga 13 Jun ini dua piala kebanggaan, Piala FA dan Sukma (juara) kita bawa berarak beramai-ramai,” katanya sempena Majlis Penyerahan Bendera Kontinjen Terengganu Sukma Ke-14 Kuala Lumpur 2011, di Pusat Konvensyen Taman Tamadun Islam, Kuala Terengganu, malam kelmarin.

Turut hadir melancarkan program itu, Menteri Besar, Dato’ Seri haji Ahmad Said; Penasihat Undang-Undang negeri, YB Noorbahri Baharuddin; Pegawai Kewangan negeri, Dato’ Abdul Razak Ismail dan Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna Negeri, Dr A Rahman Mokhtar.

Kontinjen Terengganu mensasarkan 27 emas, 18 perak dan 12 gangsa menerusi penyertaan dalam 17 acara termasuk basikal (trek), bina badan, bola baling, judo, kanu, lawan pedang dan mendayung.

Seramai 214 atlet melibatkan 119 lelaki dan selebihnya wanita akan mempertahankan misi Terengganu yang turun dengan moto `Terengganu Hanelang’ untuk mengekalkan kejuaraan buat kali ketiga berturut-turut selepas menjuarai Sukma Terengganu 2008 dan Sukma Melaka 2010 yang lalu.