Halaman

02 June 2011

JPJ lelong 37 kenderaan

Oleh: Esah Abdullah

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Terengganu buat julung kalinya mengadakan lelongan kenderaan secara pukal di perkarangan pejabat itu semalam.

Pengarah JPJ Terengganu, Encik Abdul Rahman Emang Ayie berkata, lelongan terhadap 37 kenderaan iaitu 17 yang boleh dilesenkan dan 20 tidak boleh dilesenkan berjaya mengumpul RM22,280.

Katanya, kesemua kenderaan berkenaan membabitkan motosikal, kereta dan lori kecil habis dalam tempoh hanya sejam.

Menurutnya, lelongan tertinggi membabitkan dua buah kereta iaitu Savvy dan Proton Wira yang tidak boleh dilesenkan dengan harga RM5,000.

“Jualan secara pukal ini hanya dibuat untuk kenderaan tertentu sahaja dan mungkin merugikan dari segi nilainya tetapi lebih menarik minat pembeli,” katanya kepada pemberita sebaik tamat masa lelongan.

Katanya, dalam lelongan berkenaan terdapat 39 pembida terdiri daripada peniaga dan orang persaorangan yang mengambil bahagian dimana pembida dibuka kepada sesiapa sahaja dan hanya perlu membayar RM50 sebagai pendaftaran.

Selain itu katanya, pembida yang berjaya membuat pembelian bawah RM1,000 perlu menjelaskan bayaran pada hari yang sama manakala bagi harga yang lebih daripada itu perlu menjelaskan 50 peratus sahaja dan baki boleh dibuat dalam masa tujuh hari dari tarikh berkenaan.