Halaman

19 August 2011

OPERASI TAWAN BESUT (OTB) MIMPI KOSONG

Oleh: Mohammad Ishak


Pergerakan Wanita UMNO Besut menyertai khatam al-Quran satu aktiviti mendekatkan agama.

Usaha PAS melancarkan kempen “Operasi Tawan Besut” disifatkan satu tindakan sia-sia oleh parti itu selain membuang masa kerana rakyat di kawasan Parimen Besut tidak muda termakan budi dengan helah pemimpin parti berkenaa.

Penduduk Besut yang masih setia dengan kepemimpinan kerajaan yang ditunjangi Umno bukan mudah untuk diberi gula-gula sebaliknya mereka sudah masak dalam perjuangan politik terdahulu dan semasa.

Malah, kehebatan pemimpin Umno di bahagian berkenaan tidak boleh diperlekehkan oleh mana-mana pihak sebliknya pembangkang segaja memilih Besut sebagai destinasi pertama dalam kempen menawan Terengganu pada Plihan Raya Umum ke 13 (PR13) nanti.

Pertengahan bulan lalu Pas Pusat diketuai pemimpin kanannya Mohamad Sabu melancarkan kempen OTB dengan harapan sebagai langkah permulaan untuk menawan Terengganu.

Bahagian Besut diketuai Yang Berhormat Datuk Seri Idris Jusoh, tidak mudah digugat oleh Pas sebliknya bahagian itu akan menjadi benteng utama menahan kemaraan pembangkang untuk bertapak di negeri ini.

Selepas Besut Pas akan merempuh pintu masuk Kemamam yang menjadi kubu kuat BN di bawah pimpinan Yang Amat Berhormat Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said.

Mengulas perkara itu, Ahmad berkata, BN Terengganu tidak gentar dengan projek terbaru Pas melancarkan program berkenaan ia satu strategi politik untuk menunjukkan kekuatan parti itu.

Katanya, BN Terengganu juga mempunyai strategi tersendiri tetapi tidak perlu dihebohkan sekarang kerana ia akan menjejaskan usaha membagkitkan semangat penyokong parti.

Beliau berkata, berdasarkan sambutan dan sokongan rakyat Terengganu terhadap pelbagai program kerajaan adalah sukar bagi Pas untuk menawan negeri ini katanya.

“Apa lagi yang rakyat mahu kerana semua kabajikan rakyat termasuk pengagihan dana hari raya, untuk golongan miskin, warga emas, ibu tunggal dan Orang Kurang Upaya (OKU) serta dana bakti remaja adalah contoh kebajikan untuk rakyat yang tidak ada di negeri lain,” katanya.