Halaman

15 August 2011

Pupuk semangat jati diri kalangan remaja

Oleh; Esah Abdullah

Pergerakan Pemuda UMNO Perhubungan Terengganu telah mengadakan 15 siri kursus jati diri membabitkan 2,250 golongan muda dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini dalam usaha memupuk semangat jati diri kalangan pengundi muda.

Ketua pergerakan itu, Encik Saiful Bahari Dato’ Baharuddin berkata, sepanjang berkursus , tiga hari dua malam mereka turut diberi pendedahan mengenai sejarah kemerdekaan dan ketuanan Melayu yang perlu dihayati oleh semua warga negara.

Selain itu katanya, ativiti sukan permotoran, kayuhan basikal waktu malam, bola sepak dan futsal antara yang diberi liputan meluas keseluruh pelusuk daerah dan kampung.

“Kita juga melaksanakan pelbagai aktiviti mengikut kesesuaian satu-satu tempat berdasarkan kecenderungan golongan sasar bertujuan mendidik mereka menghargai keharmornian hidup bermasyarakat,” katanya kepada Teganukita.

Katanya, golongan remaja perlu didekati dan dibimbing bagi menentukan hala tuju perjuangan ke arah memperkasakan bangsa dan agama.

Menurutnya, mereka tidak harus dibiarkan hanyut dengan aktiviti tidak berfaedah sekali gus mendatangkan masalah dalam masyarakat dan masa depan negara.

“Pemuda sentiasa memantau perkembangan ini dan menyusun agenda ‘turun padang’ mendekati mereka melalui pelbagai aktiviti bagi merapatkan hubungan masyarakat setempat,” katanya.