Halaman

16 August 2011

Seminar Perkembangan Arkeologi di Muzium Negeri

Oleh: Suriati Ali

Kerajaan Terengganu dengan kerjasama Lembaga Muzium Negeri Terengganu (LMNT) akan menganjurkan Seminar Perkembangan Arkeologi bermula 25 hingga 27 September bertempat di Dewan Batu Bersurat, Kompleks Muzium Negeri Terengganu.

Seminar yang dianjurkan itu akan menyalurkan maklumat kronologi persejarahan dan budaya negeri melalui penemuan dan pembuktian bahan-bahan arkeologi.

Penolong Kurator Sejarah LMNT yang juga Penyelaras Program Encik Azuan bin Harun, berkata Penemuan ‘Bewah Man’ atau rangka manusia di Gunung Bewah, Tasik Kenyir yang berusia 13,400 tahun sekitar 2009 menjadi fokus kepada seminar tersebut.

Katanya, seramai lapan pembentang kertas kerja di kalangan ahli akademik dari pelbagai universiti akan berkongsi ilmu pada program itu.

“Pameran alat dan bahan penemuan arkeologi di zaman batu dan lawatan ke gua bewah atau tapak Bewah Man akan dianjurkan sepanjang seminar ini berlangsung.

“Kepada sesiapa yang berminat untuk menyertai seminar dan pameran ini boleh menghubungi 09-6221444 atau boleh lawati http://museum.terengganu.gov.my,” katanya.