Halaman

17 January 2012

Kanu Terengganu lancar pusat latihan kedua di Pulau Kekabu

Oleh FAUZI MOHD

Persatuan Kanu Negeri Terengganu terus mengaktifkan pembangunan sukan kanu di negeri ini apabila melancarkan pusat latihan kedua di Pulau Kekabu, Marang petang semalan.



Pusat yang berharga RM150,000 itu dilancarkan Pengarah Majlis Sukan Negeri, Zainal Abidin Hussin berfungsi sebagai tempat latihan, aktiviti kejurulatihan dan persediaan kejohanan selepas pusat latihan pertama di Kuala Ibai, Kuala Terengganu.

Zainal Abidin berpuas hati dengan prestasi skuad kanu Terengganu yang mendominasi pungutan pingat dalam Sukan Malaysia (Sukma) sejak tahun 2008 lebih-lebih lagi ia mendapat pengawasan terus daripada para jurulatih berpengalaman.

"Apabila melihat begitu ramai pelapis sukan kanu yang sedang giat menjalani latihan, kami yakin Terengganu akan terus unggul dalam sukan ini untuk beberapa tahun lagi," katanya dalam lawatan ke pusat itu semalam.

Turut hadir, Presiden Persatuan Kanu Negeri Terengganu, Dzulkifli Abas yang juga Presiden Persatuan Kanu Malaysia.

Pusat latihan dua tingkat itu dilengkapi kemudahan bilik penginapan untuk 25 orang dan stor peralatan serta arena latihan di muara Sungai Marang dan laut.

Sementara itu, Dzulkifli memberitahu, walaupun sukan kanu tidak dipertandingkan pada Sukma di Pahang Julai nanti, pasukan itu tetap meneruskan latihan bagi menghadapi kejohanan lain yang dianjurkan.

"Berdasarkan kekuatan dan prestasi semasa atlit yang ada, kami yakin akan terus mempertahankan sekurang-kurangnya 10 emas untuk kejuaraan Sukma tiga tahun lagi pada tahun 2013, 2014 dan 2015," jelasnya.