Halaman

18 January 2012

Pelajar PKT terharu terima BB1M

Oleh: Suriati Ali

“Kerajaan memang prihatin dan faham mengenai masalah pelajar yang sememangnya memerlukan perbelanjaan tinggi untuk membeli pelbagai kelengkapan belajar.

“Buku kajian dan pelbagai bahan rujukan lain semakin mahal sehingga mencecah RM150 sebuah, apa yang dilaksanakan ini adalah bertepatan dan mampu membantu mengurangkan beban ibu bapa,” kata pelajar Politeknik Kuala Terengganu (PKT), Mimi Farahin Nazri, 19 selepas Majlis Penyampaian Baucar Buku 1 Malaysia di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, semalam (17 Januari).

Beliau antara 479 pelajar PKT yang menerima Baucar Buku 1 Malaysia (BB1M) daripada Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia, YB Ahmad Razif Abd Rahman.

Mimi Farahin yang juga pelajar Kejuruteraan Teknologi Maklumat itu mengakui terharu dengan pemberian yang sangat berharga itu dan berjanji akan menggunakannya sebaik mungkin dengan membeli barang kelengkapan belajar.

Pelajar Diploma Kejuruteraan Elektrikal Muhammad Khairul Aiman Othman, 19,
berkata,pemberian BB1M itu membuatkan dia lebih bersemangat untuk belajar dan mencapai cita-cita yang diinginkan.

Katanya, dia dan rakan sekelas terpaksa meminjam buku rujukan perpustakaan, mencari maklumat melalui internet dan membuat salinan buku rujukan rakan semata-mata mahu berjimat.

“Pemberian baucer RM200 ini cukup bermakna kerana dapat membeli dan memiliki buku rujukan sendiri,” katanya yang berasal dari Pulau Pinang.

Seorang lagi pelajar dari Kampung Pasir Panjang, Kuala Terengganu, Heng Zi Wei, 20, berkata bapa hanya bekerja di kampung dan tidak mampu untuk membeli buku rujukan yang mahal.

Katanya, pemberian baucar itu mampu melegakannya kerana tidak perlu lagi bersusah payah membuat salinan buku daripada rakan sekelas.

“Terima kasih tidak terhingga kepada kerajaan kerana sudi membantu dan memahami masalah pelajar,” katanya.

YB Abd Razif berkata, baucar yang diperoleh itu cukup penting bagi setiap pelajar untuk membeli buku rujukan ilimiah berkaitan bidang masing-masing.

“Sekiranya bijak memanfaat apa yang diperoleh ini, sudah tentu mampu merangsang minda setiap penuntut untuk merekacipta projek inovasi yang hebat,” katanya.