Halaman

06 March 2012

LPP latih 40 penternak untuk ladang komersial

Oleh; Esah Abdullah

Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) negeri sedang melatih 40 penternak kambing tradisional di negeri ini mengenai kaedah ternakan berteknologi dalam usaha melahirkan penternak berdaya saing.

Pengarahnya, Haji Shamsuddin Mat Rani berkata, usaha ini diharap dapat mewujudkan ladang-ladang komersial melalui ladang penganda kendalian Mardi.

“Sehingga ini terdapat 3,500 ekor kambing melibatkan 144 penternak kecil di kampug-kampung yang menjalankan ternakan kambing secara tradisional,” katanya ketika ditemui di program Latihan Terus Penternak Kambing di Wisma Peladang, Kuala Terengganu.

Katanya, usaha mengenal pasti mereka yang benar-benar berminat serta mempunyai modal mampu merialisasikan hasrat kerajaan untuk mempunyai 10,000 kambing menjelang 2015 bagi memenuhi keperluan masyarakat tempatan.

Tambahnya dengan kerjasama Mardi, penternak menerima bimbingan dan latihan amali termasuk penjagaan dan rawatan, penggunaan makanan yang sesuai, tagging, sistem rekod dan ultra sound scanning.

“Mereka perlu mengamalkan cara teknologi untuk mendapatkan hasil yang baik di mana kambing peliharaan trasidional hanya capai berat badan sekitar 20 kilogram manakala melalui teknologi yang diperkenalkan Mardi mampu capai antara 40 hingga 70 kg,” katanya.

Menurutnya, setiap kambing betina mencapai tempoh matang ketika berusia lima bulan dan dapat melahirkan setiap lapan bulan serta 30 peratus kelahiran kembar.

“Penternak yang berminat boleh membuat pinjaman melalui Tabung Pembangunan Usahawan sehingga RM50,000 untuk besarkan ternakan masing-masing,” katanya.