Halaman

29 May 2012

MAIDAM sumbang RM2,000 kepada Adik Nurussyahamah


Oleh: Mohammad Ishak 

Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (MAIDAM) menyumbang RM2,000 kepada adik Nurussyahamah Taqiah Nurunnajmi,12, sebagai bantuan berulang alik dari Jertih ke Kuala Terengganu untuk mendalami ilmu Al-Quran di Institut Al-Quran Padang Midin pada hujung minggu.

Langkah itu dilakukan supaya adik Nurussyahamah kelak menjadi peserta terbaik dalam setiap pertandingan al Quran yang disertainya.ngkat antarabangsa dalam bacaan al Quran.

Sumbangan itu disampaikan Ketua Pegawai Eksekutif MAIDAM Wan Harujan Sulaiman kepada pelajar berkenaan di rumah keluarganya di Kampung Alur Keladi, dekat Jertih, sebagai balasan di atas kejayaan beliau mencipta nama di peringkat Antarabangsa.

Kebolehan Syahamah sebagai qariah terbit selepas dia berjaya menjadi johan untuk pertandingan tilawah al-Quran peringkat Negeri Terengganu pada tahun 2007 dan 2008.

Detik itu menjadi permulaan buat anak kedua daripada empat beradik itu untuk terus menempa nama sehingga berjaya mendapat gelaran naib johan pada pertandingan tilawah al-Quran peringkat kebangsaan pada tahun 2010.

Kemuncak karisma Syahamah selaku qariah muda terlihat apabila beliau menjadi wakil tunggal negara ke Pertandingan Akhir Tilawah Al-Quran Kanak-Kanak Peringkat Antarabangsa di Doha, Qatar, pada Ogos tahun lalu.

Daripada 63 peserta di seluruh dunia, Syahamah terpilih dalam kelompok tiga terbaik bagi bersaing pada peringkat akhir. Pertandingan itu dianjurkan oleh Kementerian Wakaf dan Hal Ehwal Islam Qatar dengan kerjasama saluran kanak-kanak stesen televisyen, Al-Jazeera.

Walaupun memenangi tempat ketiga, Malaysia perlu berbangga kerana Syahamah menjadi satu-satunya peserta perempuan pada peringkat akhir tilawah bertaraf antarabangsa itu.