Halaman

26 August 2013

MBKT perhebat kempen basmi tikus

Tikus yang berjaya ditangkap di kawasan pasar dan kedai makan diasingkan untuk dihapuskan.
Gambar oleh Zulkipli Putra

Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) akan memperhebat kempen membasmi tikus terutama di kawasan berisiko seperti kedai makan dan pasar, dengan menawarkan bayaran RM2 bagi seekor tikus sama ada hidup atau mati.

 Datuk Bandar Kuala Terengganu Dato' Adzlan Mohd Dagang berkata pihaknya membuka kembali kaunter tikus bagi membolehkan orang ramai menyerahkan haiwan itu kepada MBKT.


"Orang ramai di bandaraya ini boleh menyerahkan haiwan berkenaan di kaunter kami yang dibuka di Padang Negara Chabang Tiga dan Dewan Tunku Abdul Rahman bermula minggu depan.

 "Ini sebagai galakan kepada orang ramai untuk sama-sama menjaga kebersihan bandaraya ini sekali gus dapat mengelak terkena penyakit leptospirosis," katanya kepada pemberita di sini.

Beliau berkata fasa pertama kempen bermula dari Oktober 2013 hingga awal Januari lepas, dan sepanjang tempoh itu, sejumlah 1,162 ekor tikus dijual kepada MBKT.

Dato' Adzlan berkata MBKT turut membeli beberapa peralatan bagi menjalankan kempen itu seperti perangkap tikus, sarung tangan, gam, racun dan alat pengabutan.

 "Kita akan mengenal pasti laluan tikus dan selepas itu akan menutup lubang berkenaan dengan simen supaya tiada lagi pembiakan tikus di kawasan bandaraya ini, terutama di pasar," katanya.