Halaman

25 August 2013

Pelancaran Kempen Kawalan Tikus di seluruh Negara

Oleh: Nurul Aziela Saberi
Gambar oleh Zulkipli Putra

Peningkatan kes yang berpunca daripada tikus di beberapa tempat yang menyebabkan penyakit Leptospirosis yang dilaporkan pada tahun 2011, sebanyak 2268 kes dengan 55 kematian, pada tahun 2012 ianya telah meningkat kepada 3665 kes dan 48 kematian.

YB Haji Mohammad Pehimi menyampaikan perangkap tikus kepada NGO dan jabatan kerajaan.
Sehubungan itu, Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) telah mengambil peranan dan langkah-langkah untuk menangani isu ini dan salah satunya dengan mengadakan Program Gotong-Royong Perdana yang diadakan secara serentak di seluruh negara.

Lebih menarik lagi pelancaran kempen Kawalan Tikus Program Gotong Royong Perdana 1Malaysia Peringkat Negeri Terengganu bertempat di Medan Selera TNB Chukai, Kemaman dan mendapat sambutan yang baik daripada pelbagai agensi.

Gotong-royong membersih kawasan di kawasan jeti nelayan Chukai, Kemaman.
YB Haji Muhammad Pehimi Yusof, Timbalan Pengerusi I Jawatankuasa Kerajaan Tempatan dan Perumahan Negeri ADUN Jertih melancarkan program yang mewakili Menteri Besar Terengganu amat berterima kasih kepada Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) kerana telah mengambil inisiatif melancarkan Kempen Kawalan Tikus di Kawasan PBT yang melibatkan 154 PBT di seluruh Negara.

 Gotong royong ini melibatkan aktiviti pembersihan kawasan dan sampah sarap yang merupakan punca tarikan tikus membiak. Aktiviti kawalan tikus pula melibatkan penutupan lubang tikus, semburan asap ke dalam lubang tikus, pemasangan perangkap dan meracun tikus.

 YB Haji Muhammad Pehimi Yusof turut sama bergotong royong dengan 500 peserta daripada 20 agensi kerajaan dan bukan kerajaan dan sempat menampal lubang tikus di Pasar Cukai ditemani YB Haji Wan Abdul Hakim Haji Wan Mokhtar ADUN Air Putih dan Yang di Pertua Majlis Perbandaran (YDP) Kemaman, Mustafar Khalid.

Apa yang paling menarik seekor tikus yang ditangkap dan diserahkan kepada Majlis Perbandaran Kemaman akan mendapat pulangan sebanyak RM2 bagi setiap seekor tikus berbanding di tempat lain hanya bernilai RM1 seekor.

 Kempen ini akan berterusan bagi mencetuskan kesedaran masyarakat dalam mencegah penularan penyakit Leptospirosis dan mengurangkan populasi tikus dalam kawasan setempat dan pusat rekreasi air.