Halaman

27 August 2013

YPK 1Komuniti bermula tahun depan

Oleh; Esah Abdullah 

Yayasan Pembangunan Keluarga (YPK) Terengganu akan memperkenakan program baru ‘YPK 1Komuniti ‘ dengan peruntukan RM100,000 setiap Kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) bermula tahun depan.

Pengarahnya, Encik Mohd Shafaruddin Mustaffa berkata, program baru ini akan memilih lapan kawasan DUN setahun yang memberi fokus terhadap masalah yang berlegar dalam komuniti terpilih.

“Isu mat rempit dan kemiskinan yang banyak membelenggu masyarakat hari sekarang dijangka menjadi agenda utama bagi mencari penyelesaian bersama,” katanya kepada pemberita di pejabatnya baru-baru ini.

Katanya, usaha ini dilaksanakan bersama 11 agensi lain termasuk Pejabat Daerah, Polis Diraja Malaysia (PDRM) Pejabat Kebajikan Masyarakat (JKM), Pejabat Kesihatan, Agensi Dadah Kebangsaan (ADK), Jabatan Pelajaran dan sebagainya yang berkaitan.

 Katanya, setiap dijangkakan akan menelan belanja RM100,000 bagi melaksana pelbagai aktiviti yang menjurus kepada pembentukan masyarakt berkualiti dari pelbagai sudut termasuk pelajaran serta perpaduan.

“Kita akan mendpatkan sumber daripada pihak sekolah, Agensi Pembangunan Masyarakat (APMT) dan jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) bagi mengenal pasti isu yang timbul dalam komuniti berkenaan,” katanya.

Menurutnya, sasaran program dalam tempoh empat tahun akan dapat melaksanakan aktiviti pemulihan komuniti ini di 32 DUN seluruh negeri.

Tambahnya, sembilan orang pegawai daripada YPK diberi tanggung jawab melaksanakan program ini dalam usaha kerajaan mengurangkan masalah kemiskinan, gejala sosial serta mewujudkan keharmonian dan kesejahteraan dalam masyarakat.