Halaman

28 August 2013

Rakyat perlu bersyukur atas nikmat kemerdekaan

Oleh: Suriati Ali 
Gambar oleh Zulkipli Putra

Tengku Putera
Hanya beberapa hari lagi, sekali lagi sejarah ulung negara bakal dicipta, ulangtahun kemerdekaan ke-56 bakal disambut pada kali ini, kemerdekaan yang memberikan pelbagai kenangan dan harapan kepada kita semua.

 Pengerusi Jawatankuasa Agung Sambutan Perayaan Bulan Kemerdekaan Ke 56, Dato’ Haji Tengku Putera Tengku Awang berkata, oleh itu, marilah kita bersama-sama bersyukur di atas nikmat kemerdekaan yang dikecapi ini dengan penuh rasa keinsafan.

 Katanya, sewajarnyalah kita memperkuatkan iltizam kita untuk menjadi warga yang menyumbang kepada kebaikan demi martabat agama, kemajuan bangsa dan kemakmuran negara.


 “Sebagai warga yang mewarisi kemerdekaan negara, kita semua hendaklah sentiasa tersemat di hati masing-masing akan tanggungjawab kita yang perlu diutamakan, iaitu untuk memastikan minda yang merdeka benar-benar tercapai.

“ Minda yang jahil, dangkal dan cetek sejarah bangsanya akan mudah goyah,” katanya yang juga Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian dan Perdagangan pada satu majlis baru-baru ini.

. Katanya, dengan pemikiran yang jumud dan rapuh, pintu penjajahan akan kembali terbuka akibat kealpaan kita tentang sejarah negara bangsa.

“Slogan-slogan kemerdekaan yang dilaungkan saban tahun menjelang kemerdekaan hanyalah retorik, jika kita sendiri yang tidak mahu menghayati sejarah ketamadunan bangsa di bumi berdaulat ini.

 “Apakah kerana kemakmuran yang dikecapi negara hari ini menyebabkan ada yang merindui zaman kezaliman komunis berulang kembali, nikmat kemerdekaan ini perlu dimanfaat untuk menjadikan setiap detik adalah masa yang berkualiti,” katanya.

 Menurutnya, seharusnya perlu merasa bangga dan bertuah kerana berpeluang untuk turut sama menyambut hari kemerdekaan negara ke-56. Semangat kemerdekaan perlu ditanam disetiap jiwa rakyat Malaysia 

“Pihak kami berharap semua lapisan masyarakat dapat menyemarakkan lagi sambutan dan pertingkatkan rasa cinta terhadap negara, melahirkan rasa syukur ke hadrat Ilahi atas nikmat pembangunan serta keamanan yang dikecapi kini,” katanya.