Halaman

31 August 2013

Rombongan Huaxicun China lawat Bandaraya Kuala Terengganu

Oleh: Noraini Jusoh

Rombongan Huaxicun, China yang membuat kunjungan hormat ke negeri ini baru-baru ini tidak melepaskan peluang melawat tempat-tempat menarik yang terdapat dalam Bandaraya Kuala Terengganu.

Hari terakhir berada di negeri ini, rombongan Huaxicun pada sebelah paginya telah membuat lawatan ke Istana Maziah. Di sana, sejarah berkaitan institusi kesultanan Terengganu serta peranan dan fungsi istana telah diterangkan kepada rombongan Huaxicun.



Selepas itu, rombongan Huaxicun menaiki beca daripada perkarangan istana untuk melawat pasar tersohor di Terengganu iaitu Pasar Payang yang terletak tidak jauh dari Istana Maziah.

Di Pasar Payang, kesempatan melihat kehalusan seni songket dan kraftangan, makanan popular Terengganu seperti keropok lekor, telur penyu serta pelbagai jenis buah-buahan yang tidak pernah dilihat, memberikan satu pengalaman baru kepada ahli rombongan.

Lawatan sehari tersebut tidak habis di Pasar Payang sahaja, malah rombongan Huaxicun turut di bawa melawat Taman Tamandun Islam yang terdapat di Pulau Wan Man. Rombongan berkenaan begitu teruja melihat keunikan monumen dan Masjid Kristal yang menjadi mercu tanda negeri Terengganu.

Dengan menaiki bot dari jeti Pulau Wan Man, perjalanan diteruskan ke Kompleks Tuanku Nur Zahirah (KTNZ) Tanjung Bunut, Manir untuk melihat proses pembuatan songket secara lebih dekat. Selepas itu, rombongan Huaxicun turut di bawa melawat Muzium Negeri Terengganu di Bukit Losong.

Di muzium, rombongan Huaxicun di bawa melihat bahan-bahan sejarah mengenai Negeri Terengganu yang begitu berharga seperti Batu Bersurat dan sebagainya.