Halaman

11 December 2013

Polis Terengganu dapat 74 kereta baru.

Hamzah menyampaikan replika kunci sebagai simbolik penyerahan kereta.
Oleh: Aminudin Ismail.

BANDAR PERMAISURI: Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Terengganu menerima 22 buah kenderaan baru daripada 74 buah yang akan diterima bagi mengantikan kenderaan lama.

Timbalan Ketua Polis Terengganu, Datuk Hamzah Mohd Jamil berkata, kenderaan itu akan digunakan oleh semua Polis daerah dan Ibu Pejabat Kontinjen bagi urusan pentadbiran, siasatan jenayah dan trafik.

Baru..sebahagian kereta yang diterima.
"Hari ini kita menerima 22 buah kereta dari kerajaan daripada 74 buah yang kita akan terima tidak lama lagi bagi mengantikan 70 buah yang uzur dan lama digunakan. Ini bagi membolehkan kita membenteras jenayah. Untuk melakukan ini kita memerlukan sumber manusia yang berkualiti juga sumber logistik yang baik.

"Kalau kita masih mengunakan kenderaan lama, sedangkan penjenayah sudahpun mengunakan kenderaan yang lebih canggih. Sempena dengan majlis ini juga kita akan menyerahkan kereta-kereta ini kepada (polis) daerah-daerah dan juga jabatan-jabatan polis," katanya dalam sidang akhbar ketika merasmikan Program Polis Bersama Masyarakat, di Guntung Luar, di sini semalam.

Dalam pada itu, Hamzah Mohd Jamil berkata, pihaknya kini sedang mengumpulkan sumbangan-sumbangan daripada pihak Polis dan masyarakat luar bagi dihulurkan kepada 333 keluarga anggota Polis yang terbabit dengan banjir di Kemaman dan Dungun baru-baru ini.

Lebih baik..Hamzah memberi isyarat bagus.
Menurutnya, pihak Polis Terengganu sudahpun menerima bantuan daripada beberapa pihak dan akan menyalurkan bantuan itu dengan segera kepada mangsa terbabit.

Hamzah berkata, pihak Polis juga berjaya menjalankan tugasnya dengan baik sepanjang musim banjir ini, antara tugas-tugasnya ialah menjaga keselamatan rumah yang ditinggalkan dan menyelamat di tempat pemindahan.

Beliau juga menafikan kelewatan berlaku dalam usaha menyelamat mangsa tetapi yang sebenarnya ialah kelewatan menghantar bantuan atas beberapa sebab tertentu dan masalah itu sudahpun diatasi, katanya.