Halaman

11 December 2013

SIDANG DUN: Minta bayaran bil utiliti dikecualikan

Oleh: Suriati Ali 

 Kerajaan Terengganu diminta mengecualikan bayaran bil utiliti dan sewaan bangunan kedai kepada mana-mana penduduk yang terjejas teruk akibat bencana banjir.

YB Mohd Iskandar Jaafar (Jabi-BN) pada sesi perbahasan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN), hari ini berkata perkara itu sewajarnya dipandang serius kerana banyak kerugian terpaksa ditanggung mangsa banjir.

“Jika bil utiliti seperti bayaran kadar air, elektrik dan sewaan bangunan kedai dapat dikecualikan selama sebulan, sudah tentu mampu melegakan mereka,” katanya.

 Menurutnya, dia bersimpati terhadap mangsa banjir di Pantai Timur dan sempat juga hadir ke beberapa lokasi permindahan, termasuk di Kemaman.

 “Apa yang didapati, bekalan makanan dan bantuan yang diagihkan tidaklah seburuk seperti yang digambarkan pembangkang melalui laman sesawang dan `facebook’.

 “Saya minta mana-mana pihak supaya jangan jadikan bencana banjir sebagai isu politik, hulur bantuan biar ikhlas.. jangan pula, bila sudah bagi bantuan, masuk dalam facebook, kutuk kerajaan tidak ambil cakna.

“Perkara itu tidak betul, jika nampak kekurangan, marilah kita sama-sama bantu melegakan kesedihan mereka,” katanya.

 YB Mohd Iskandar turut berharap supaya kerajaan negeri menangguhkan dahulu cadangan menaikkan kadar yuran taska milik Yayasan Pembangunan Keluarga sebanyak RM50 daripada jumlah asal.

 “Jumlah itu cukup membebankan, kerana pada masa sama keluarga yang terlibat perlu memikirkan keperluan lain seperti bayaran yuran asrama, bayaran kemasukan alam persekolahan dan membeli barang kelengkapan sekolah,” katanya.

 Katanya, dia juga berharap kerajaan menekankan kepada praktikal sesuatu ilmu yang diajar tanpa terlalu bergantung kepada kefahaan teoritikal semata-mata, khususnya dalam mata pelajaran pendidikan Islam.

“Usaha itu penting bagi membantu pelajar supaya benar-benar memahami kewajipan seorang muslim seperti solat, puasa dan zakat,” katanya