Halaman

08 December 2013

JPAM lancar 32 unit kenderaan bantu operasi banjir

Oleh: Aida Abd Rahman

Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Terengganu melancarkan 32 unit kenderaan bagi operasi pemindahan dan penghantaran makanan kepada mangsa banjir di beberapa daerah yang terjejas akibat bencana itu, di negeri ini sejak beberapa hari lalu.

Timbalan Pengarah JPAM Terengganu, Encik Mohd Zubir Mohd Juzad, lori 3 tan hingga 5 tan, bot dan kenderaan pacuan empat roda digerakkan bersama-sama kenderaan pasukan penyelamat lain untuk membantu mangsa banjir.

"JPAM Terengganu juga telah mengerahkan seramai 250 anggota skuad utama yang sangat terlatih dan mempunyai asas dalam paramedik, ke Kemaman.

 "Jika keperluan semakin mendesak, kita akan menambah lagi seramai 1,500 anggota dari skuad bantuan bagi memastikan operasi menyelamatkan mangsa banjir berjalan lancar," katanya ketika ditemui di pusat pengumpulan barangan untuk mangsa banjir di Dataran Batu Buruk, Kuala Terengganu, semalam.

Menurutnya, dalam menghadapi bencana banjir, JPAM diberi peranan untuk menjadi kumpulan bertindak di barisan depan untuk memindahkan dan menghantar bekalan makanan kepada mangsa ke pusat penempatan sementara dengan menggunakan logistik yang ada.

"Kita sebelum ini memang sedia ada satu platun yang dianggotai 30 anggota di setiap daerah dan kini kita membantu mangsa banjir di Kemaman, Dungun, Hulu Terengganu dan Setiu," katanya.