Halaman

07 February 2014

22 Majikan disiasat Imigresen.

Zahari...serahkan Pati.
Oleh: Aminudin Ismail. 

SEBANYAK 22 majikan di negara ini sedang disiasat kerana melakukan kesalahan mengaji pendatang tanpa izin (PATI), kata Pengarah Bahagian Penguatkuasa Jabatan Imigresen Malaysia, Zahari Abdul Aziz berkata,

Menurutnya, kertas siasatan membabitkan kes berkenaan sedang disiapkan sebelum pendakwaan dilakukan mengikut akta Imigresen sedia ada.

Katanya, majikan yang mengajikan pekerja asing tanpa izin di negara ini diingatkan supaya tidak berbuat demikian kerana kesalahan itu boleh dikenakan hukuman sebatan.

"Kita mengingatkan majikan yang mengaji PATI supaya menyerahkan pendatang terbabit kepada pihak kami dan bagi yang ingkar tindakan undang-undang boleh diambil.

"Kepada majikan yang mengaji PATI lebih lima orang boleh dikenakan hukuman sebatan jika disabit kesalahan oleh pihak mahkamah," katanya.

Zahari berkata, tempoh seminggu saja ditetapkan untuk seseorang PATI menghuni depo Imigresen sebelum mereka diusir ke negara asal dengan kos tambang, makan dan sebagainya ditanggung oleh PATI atau kedutaan mereka.