Halaman

03 February 2014

Letak jawatan wakil rakyat satu pencabulan demokrasi- Idris Jusoh.

Idris ketika berucap di Kuala Besut, semalam.
Oleh: Aminudin Ismail.

PERLETAKAN jawatan seorang wakil rakyat yang dipilih rakyat secara demokrasi yang sepatutnya berkhidmat selama lima tahun adalah satu pencabulan demokrasi yang besar berlaku di negara ini, kata Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Dato’ Seri Idris Jusoh.

Idris berkata, rakyat perlu lihat dan memerhati siapakah yang sebenarnya yang mengamalkan demokrasi dan siapa pula yang sebenarnya menipu rakyat.

“Gara-gara hendak melaksanakan tugas tetapi tidak melaksanakan tugas. Jadi piliharaya kecil (PRK) Kajang (nanti), Insya Allah akan membuka mata rakyat.

"Maka rakyat akan tahu memilih siapa pemimpin yang lebih baik dan kerajaan mana yang lebih baik, kata Idris kepada beberapa wartawan selepas merasmikan satu majlis di Kuala Besut, semalam.

Sehubungan itu, Idris mahu pengundi di Kajang memilih kerajaan dan pemimpin yang benar-benar mahu berkhidmat kepada rakyat pada pilihanraya kecil itu nanti.

Dalam pada itu, Idris berkata Majlis Tertinggi (MT) UMNO belum lagi berbincang di peringkat Barisan Nasional (BN) mengenai calon BN dalam PRK itu nanti dan beliau akur dengan apa jua keputusan yang dibuat oleh pucuk pimpinan.

Pilihanraya kecil Dun Kajang terpaksa diadakan semula berikutan perletakan jawatan wakil rakyatnya yang dipilih pada PRU Mei tahun lalu.

Dalam perkembangan lain, Menteri Pendidikan II itu berkata, semua pelajar Malaysia yang menuntut di luar negara dibekalkan dengan insuran.

“Memang yang dihantar kerajaan dibekalkan dengan insuran. Pelajar-pelajar yang ditaja kerajaan mereka tidak perlu bimbang kerana kerajaan sentiasa mengambil berat tentang mereka,” katanya.