Halaman

08 February 2013

Promosi Kuala Berang Sebagai Bandar Bawah Tasik Sempena TMT 2013

Oleh: Mastura Jamaluddin 

Keindahan alam semulajadi di kawasan Kuala Berang yang turut menempatkan Tasik Kenyir, tasik buatan manusia terbesar di Asia Tenggara, wajar dipromosi sebagai 'Bandar Di Bawah Tasik' sempena Tahun Melawat Terengganu 2013.

Tasik Kenyir telah menenggelamkan beberapa buah kampung dan juga hutan. Banyak haiwan liar telah diselamatkan semasa pembinaan empangan ini.

Pembinaan empangan ini telah mewujudkan pulangan ekonomi kepada penduduknya yang majoritinya adalah petani. Secara tidak langsung, penduduk di sini dapat menaikkan taraf sosial masing-masing.

 Kedatangan pelancong ke sini yang terkenal dengan jagung manisnya telah menaikkan nama bandar Kuala Berang di mata pihak luar yang sebelum ini dikenali sebagai 'bandar mati'.

Sejak darii tu Kuala Berang di kenali dengan jolokan nama Bandar Bawah Tasik.. Tasik ini terdiri daripada 340 buah pulau di tengah tasik, 14 air terjun, beberapa jeram serta sungai, gua & Tasik Kenyir sememangnya menyimpan ribuan khazanah alam yang berharga.

Tasik Kenyir dan hutan belantara di sekelilingnya menjadi rumah bagi lebih daripada 8,000 spesies bunga, 2,500 spesies pokok dan tumbuhan termasuk 800 spesies orkid dan 300 spesies kulat.Kajian terkini mendapati terdapat kira-kira 300 spesies ikan air tawar membiak di dalam Tasik Kenyir..

.Tasik Kenyir juga merupakan pintu masuk ke taman negara..

Ketua Umno Bahagian Hulu Terengganu Datuk Tengku Putera Tengku Awang berkata beliau telah mencadangkan kepada Kementerian Pelancongan supaya menonjolkan keistimewaan dan keunikan Kuala Berang.

"Jika kita berada di Tasik Kenyir, sebenarnya kita sedang berada di atas puncak gunung dan menyebabkan Kuala Berang yang terdiri daripada puluhan kampung terletak nun jauh di bawah, sekali gus menjadikan keadaan ini unik dan istimewa," katanya kepada Teganu Kita ketika di temui baru-baru ini.

Beliau menggesa penduduk Kuala Berang turut mempromosikan pekan itu dengan cara masing-masing sama ada melalui lisan atau laman sosial.